Специално за Econ.bg
Преди десетина дни в Своге се състоя откриването на обновената фабрика за шоколад на "Крафт Фуудс България" АД. В събитието, което беше уважено от множество гости, взе участие и изпълнителният директор на дружеството Франко дел Фабро. За повече информация, свързана с обновената фабрика, и други въпроси разговаряхме с господин Дел Фабро.
Франко дел Фабро е роден е в Милано през 1965 г. Завършва специалност "Технология на храната" в университета в родния си град през 1989 г., пише 2009.manager.bg. Започва кариерата си като стажант по мениджмънт в Европейския център за изследвания и развитие на "Крафт Фуудс" в Мюнхен, Германия. Работи в различни насоки, както и по проекти в Испания, Великобритания и Северна Германия. След пет години, прекарани в международна среда, среща шотландската си съпруга. Мести се в централата на "Крафт Фуудс" за Европа в Цюрих за едногодишен конкурентен анализ. Следват 8 години на различни позиции в областта на маркетинга и продажбите в Милано и централата на компанията за Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка във Виена. През това време се раждат и трите му деца - Лука, на 13 г., Лаурин, на 11 г., и Алесандро, на 7 години. България го привлича с възможността "да управлява истински бизнес" и с поста изпълнителен директор на "Крафт Фуудс", който поема през 2007 г.
Г-н Дел Фабро, разкажете малко повече за новата линия за шоколад, която беше открита във фабриката на "Крафт Фуудс България" в Своге?
Франко дел Фабро:
Това е проект, който стартира през месец ноември миналата година. Гордеем се изключително много с работата, извършена от нашия екип. През последните няколко месеца успяхме да изградим една нова сграда, да инсталираме две нови линии и да ги подготвим за работа, която ще стартира някъде в периода ноември-декември. Това ще ни позволи да увеличим обема на производството си два до три пъти.
От фабрика, която произвеждаше продуктова гама единствено за България, това се превръща в място, което ще произвежда продукция и за износ. Предвиждаме да изнасяме около 60% от продукцията.
На колко възлиза инвестицията, която е направена във фабриката в Своге?
Франко дел Фабро:
Общата инвестиция възлиза на 40 млн. лв. В нея се включва събарянето на няколко сгради, построяването на нови, закупуването на нови поточни линии и също така други инфраструктурни подобрения.
Колко нови работни места ще бъдат открити?
Франко дел Фабро:
Планираме да наемем 120 нови работници. Освен това други 200 непреки работни места ще бъдат открити във връзка с инвестицията.
От какво ще се състои портфолиото на фабриката след инвестициите, направени в нея?
Франко дел Фабро:
Портфолиото ще включва всички български марки, които вече се произвеждат. Най-голямото разширение ще бъде в областта на продуктите "Милка", които ще се изнасят за редица държави на Балканите. Ще продължи и производството на някои продукти, които са предназначени изцяло за износ.
На кои пазари по-специално ще изнасяте?
Франко Дел Фабро:
Като цяло на Балканите, както и за държавите от бивша Югославия, Румъния. Също така ще изнасяме малки обеми за Гърция и Турция.
На колко ще възлиза дневната и годишната продукция на фабриката?
Франко дел Фабро:
Планираме да произвеждаме по 100 хил. шоколада на ден.
Усетихте ли ефектите на световната криза върху производството?
Франко дел Фабро:
Да, усетихме ги. През първите няколко месеца на 2009 г. се отбелязва намаление в потреблението на шоколад в България. Въпреки това ситуацията далеч не е толкова драматична, подобно на автомобилната индустрия, да речем. Но все пак отбелязваме негативни тенденции.
По-конкретно - за какво намаление говорим?
Франко дел Фабро:
За първото полугодие отбелязахме някои отрицателни стойности. Според данни на външни източници, с които ние разполагаме, намалението варира между 5 и 10%. Важно е обаче да гледаме в дългосрочна перспектива. Подобни инвестиции в големи мощности не се правят от днес за утре.
Кои са основните ви конкуренти на българския пазар?
Франко дел Фабро:
По отношение на шоколада те са много. Един от тях е "Нестле". Налице са и други мултинационални компании, като "Фереро", както и някои местни компании, като "Победа". Тази компания произвежда шоколадови бонбони, сладкиши и т.н.
В една своеобразна класация къде се нареждате вие?
Франко дел Фабро:
Всяка компания има различен пазарен дял в различен сегмент. Ако разгледаме шоколадите, шоколадовите бонбони и вафлите, можем да кажем че всеки един от два продукта се произвежда от "Крафт Фуудс".
Планирате ли строителството на нови мощности в други градове в България?
Франко дел Фабро:
Не, не планираме да откриваме нови мощности в България. През последната година инвестирахме около 4 млн. лв. във фабриката си за кафе в Костинброд. С тези пари бяха открити две нови линии. Те ще работят за създаването на продукция за износ. Ако видим някъде подходяща възможност, разбира се очите ни са отворени.
Значи по-скоро ще инвестирате в наемането на нови служители, отколкото в строежа на нови мощности?
Франко дел Фабро:
Никога не можеш да кажеш със сигурност. Не мога да поема никакви ангажименти, но определено не сме наели тези 120 души, за да ги уволним в близко бъдеще.
Няколко думи и за фабриката за кафе в Костинброд. Какво се произвежда там и каква е дневната й продукция?
Франко дел Фабро:
Там се произвежда мляно кафе. То се произвежда в две разновидности - печено и мляно. Най-голямата и добре разпознаваема марка в България е "Нова Бразилия". Тя се произвежда единствено за местна консумация. Друга известна наша марка е "Якобс", която се произвежда за износ - под различни форми и разфасовки.
Каква част от продукцията на завода е предназначена за внос и каква за износ?
Франко дел Фабро:
Ситуацията тук е подобна на тази в шоколадовата фабрика в Своге - около 40% за местна консумация и 60% за износ.
Интервю на Петър Чернев, Econ.bg