Най-голямото конкурентно преимущество на българската икономика са хората

16.07.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Джоузеф Лаудър, директор на "Мениджмънт системс интернешънъл", за bTV
 Водеща:

Ето едно мнение за това кое е всъщност най-голямото преимущество на страната. Най-голямото конкурентно преимущество на българската икономика са хората. Това твърди Джоузеф Лаудър, директор на "Мениджмънт системс интернешънъл" и ръководител на проект "Популяризиране и подкрепа за реформите в България" към Американската агенция за международно развитие. Той смята, че е необходимо в България да се привличат клиенти и потребители, които са готови да плащат повече за по-качествени и по-добри услуги. Това е начинът да направите страната си богата, е категоричен Джоузеф Лаудър. Ето и кой сектор на икономиката според него е най-конкурентен.

 Джоузеф Лаудър:

Мисля, че в момента е трудно да се каже. Със сигурност това са информационните технологии. Имате талантливи специалисти в този сектор и също фирми, които се конкурират на световния пазар. Имате такава фирма като "Сирма", която се конкурира на американския пазар. Предизвикателството пред тези фирми е да запазят талантливите си специалисти и опита им в България, за да не отиват в Западна Европа и Съединените щати.

Водеща:

Какво трябва да направят малките и средните предприятия, за да са конкурентни на световните и вътрешния пазар?

Джоузеф Лаудър:

Пред тях има няколко основни предизвикателства. Първото това е средата, в която работят. Много е трудно да се започне бизнес тук. Все още има още бюрократични спънки и законови бариери. Трудно е да се сключват договори. Няма поле за честна конкуренция. Образователната система тук може би не осигурява тези умения, които са нужни за правене на бизнес.

Другото предизвикателство е в самите предприятия, в техния мениджмънт и стратегии, които трябва да са конкурентни. Би трябвало да са по-комплексни и изобретателни с продукти и услуги. Това ще им позволи да се конкурират сред най-добрите в света и ще им помогне да привлекат финансирането, от което се нуждаят.

Водеща:

От тази гледна точка какво означава конкурентоспособността?

Джоузеф Лаудър:

Това е способността да се привлекат най-взискателните клиенти в света и да им се поиска висока цена за предлаганите услуги и стоки. Това не означава непременно, че трябва да имате само такива клиенти. Но трябва да се стремите към най-платежоспособните клиенти. Това е трудна задача, защото първо трябва да откриете клиентите, да разберете какво търсят и накрая да измислите как да им го осигурите. Това е именно разработването на конкретна стратегия, за която говорим - да откриеш какво искат от теб, какви са твоите възможности и да удовлетвориш клиентите си.

Водеща:

Какво трябва да направи България, за да е конкурентоспособна на пазара?

Джоузеф Лаудър:

Мисля, че българите трябва да имат по-голямо самочувствие, да са по-уверени и да вярват, че са конкурентоспособни. Не само фирмите, а и правителството, бизнесът и хората трябва да са убедени, че България е страната, която бързо ще се развие и ще се конкурира като страните от Западна Европа и Съединените щати, но вие трябва да имате увереност, че можете да го постигнете.

/Предоставено от BEF News Desk/

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...