Не вярвам, че чудеса стават, в която и да било икономика

19.06.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Фиона Милън, анализатор на "Economist" за България, за Радио Би Би Си

Водещ:

Проблемът за монарха-победител на избори занимава мнозина коментатори, но не по-малко важно е да се погледне и към икономическата програма на движението, която му донесе победата. Как гледате на срока от 800 дни, който Симеон Втори поиска от българите, за да промени страната?

Ф.Милън:

В известно отношение това обещание печели известно време за движението - две години, през които, ако предположим, че икономиката на България продължи да укрепва така, както през последните четири години, то каквото и да стане, вече ще има налице подобрение. Особено що се отнася до положението на най-бедните в България. Мисля, че досега в първия етап на реформата резултатът беше безработица за много хора и едва през втория етап на реформата вече могат да се почувстват изгодите. Имам предвид подобряването на положението на по-голям брой хора. Така че обещанието за промени след 800 дни може да се окаже умен ход, защото, освен ако не се случи нещо изключително неблагоприятно, хората вече ще започнат да усещат известно подобрение в живота си в рамките на две, две и половина години.

Водещ:

Смятате ли, че връзките на Симеон с европейски династии, както мнозина очакват, ще предизвика драматични промени в притока на чужди инвестиции към България?

Ф.Милън:

Не мисля, че само тези връзки ще са достатъчни. Всеки, който инвестира в една страна, трябва да държи сметка за рисковете и за възможностите. По европейските стандарти България не е пренебрежимо малък пазар, но не и огромен. Личността на Симеон може да породи известен интерес, който да доведе до проучване на възможности за инвестиране, но не мога да видя начин за някакво чудотворно увеличаване на самите инвестиции.

Водещ:

Има ли въобще чудотворно решение за проблемите на българската икономика?

Ф.Милън:

Не вярвам, че чудеса стават, в която и да било икономика. По-интересното е, че основните направления в политиката на НДСВ всъщност са много, много подобни на тези на отиващия си от властта Съюз на демократичните сили - намаляване на бюрокрацията, облекчаване на данъчното бреме, по-добър бизнесклимат и т.н. Има разлики в нюансите, например интересна е политиката към малкия бизнес, ако движението успее да я реализира, имам предвид облекченията във финансирането на най-малките предприятия, гаранциите върху кредитите за малкия бизнес, което, ако могат да си го позволят, може да се окаже плодотворно.

Водещ:

Централен момент в икономическата програма на движението "Симеон Втори" е икономически тласък чрез стимулиране на потреблението, реалистично ли е това?

Ф.Милън:

Те без съмнение искат да увеличат доходите на най-бедните и чрез това да нарасне потреблението. Това в известен смисъл беше нещо, което липсваше на българската икономика през последните няколко години. Потребителското търсене не беше главен двигател на икономиката, защото хората нямаха особено много пари за харчене. Големият въпрос е колко може да си позволи правителството да увеличи пенсиите и най-ниските заплати, особено ако в същото време иска и да намали данъците. Мисля, че те си дават сметка, че всичко не може да бъде постигнато отведнъж. Няма да се изненадам, ако станем свидетели на едно доста бързо увеличение на пенсиите, нещо като жест на благодарност към избирателите.

/Предоставено от BEF News Desk/

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....