По-голямата част от мениджърите са песимисти за бизнеса си през 2010 г.

20.05.2010 | 18:22
по статията работи:
Ева Любомирова, издател на списание Enterprise
По-голямата част от мениджърите са песимисти за бизнеса си през 2010 г.

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов

В края на миналия месец за първи път у нас се проведе бизнес конференция, на която големите фирми открито говориха за своите успехи и добри практики. Целта на форума "За Вашия успех - практически опит от топ мениджъри в България" беше да събере на едно място големите успели компании с малките и средните предприятия. Организатори на събитието бяха списание Enterprise, съвместно със CEED - Център за развитие на предприемачеството. Econ.bg беше един от медийните партньори на конференцията. Повече подробности за организацията на двудневната среща, за трудностите и очакванията, сподели в интервю за нашата медия издателят на списанието Ева Любомирова.

Акценти:

  • Цел на форума: Да покаже, че в България също има добри практики
  • Държавните институции трудно поемат ангажименти за участие
  • Манталитетът на фирмите им пречи да говорят за добрите си практики
  • Мениджърите са песимисти за бизнеса си през 2010 година

 

Г-жо Любомирова, защо решихте да организирате подобен форум?

Ева Любомирова:

Нашата идея е да направим така, че големият бизнес в България да сподели своя опит и успешни практики от последните 20 години. Решихме да съберем на едно място големите фирми в страната с малките и средните предприятия. Идеята ни се роди през миналата година, след като страната ни беше посетена от редица чуждестранни гурута в сферата на икономиката, маркетинга и търговията и какво ли още не. Обясняваха ни как се правят нещата. Оказва се, че четейки учебниците, тези неща си ги знаем. Затова решихме да поканим наши специалисти, които са чели, но и са практически навътре в материята. Участниците и лекторите на поканихме на базата на класацията "Топ 100" на фирмите у нас. Видяхме коя фирма как е тръгнала, нейното развитие през годините, в какво е добра. По регистрация на инициативата откликнаха над 250 фирми.

Кои бяха основните трудности при организирането на конференцията?

Ева Любомирова:

Честно казано, най-големи трудности изпитахме с държавните институции, трудно ни беше докато поемат ангажимента, че ще присъстват. Например, след проведени множество срещи, от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма изразиха своята подкрепа и ангажимент, че ще присъстват. В крайна сметка видя се, че така и не изпратиха представител. Аргументът беше, че в последния момент е възникнал неотложен ангажимент на зам.министъра на икономиката Евгени Ангелов. Това просто не е професионално и коректно от страна на министерството.

Какви добри практики споделят фирмите?

Ева Любомирова:

 Всяка една от компаниите, които избрахме е добра в различни области - маркетинг, продажби, стратегии, финанси, логистика. Тайно се надявахме всяка от компаниите да разкрие тайната на своя успех.

Защо големите фирми до този момент като че ли не са имали желанието да споделят успешните си практики?

Ева Любомирова:

Според мен това основно зависи от манталитета. За съжаление водещата мисъл на големите компании е: "Защо аз да казвам, всеки да се оправя както може". Затова и направихме този форум - да променим нагласата между фирмите. Ще бъдем доволни, ако все по-малко чуваме изречението: "Кой е тоя да ми дава съвет как да правя бизнес".

От ноември месец работим с лекторите, искахме да ги убедим да говорят за добрите и лошите моменти, за трудностите на фирменото израстване. Те самите приеха идеята да споделят и да отговарят на въпросите, поставени от представителите на малките и средните предприятия.

Можете ли да откроите добра практика, която ви е споделила някоя от участващите фирми и същевременно е важна за новостартиращите малки компании?

Ева Любомирова:

За всички малки фирми е полезно на първо място да се съветват с хора, които имат голям опит в конкретната област. Никога не е късно да се посъветваш, независимо дали си голяма или малка фирма.

Така например, собственикът на компанията за строителна техника "Киров" - Киро Киров, който беше един от лекторите в конференцията, е сметнал за необходимо, дори след 20 години дейност, да има консултант, който да му направи бизнес план. Хубаво е малките фирми още от самото начало да имат бизнес план, стратегия, визия за развитие с поне 5 години напред.

Освен че сте организатор на двудневната бизнес конференция, правите и конкурс с парична награда. Какво получава победителят?

Ева Любомирова:

Решихме да финансираме компания, която участва на форума с генериран проект, който впоследствие да развие. Проектите ще бъдат разглеждани от специално жури. 10 000 лв. ще получи само една фирма. Тя от своя страна трябва да осигури 20% от бюджета за реализирането на проекта си. Комисията ще оцени проектите до края на май.

В разговорите си с мениджъри на малки и средни фирми говорили ли сте за най-големите им трудности при кандидатстването по проекти?

Ева Любомирова:

От разговорите мога да кажа, че най-големият проблем за тях е оформянето на документите за кандидатстване. Фактът, че има у нас има толкова много консултанти и асоциации за писане на проекти, говори, че малките фирми продължават да изпитват трудности и не разбират какво се изисква от тях. Най-често те не знаят как да си направят бизнес- и маркетинг планове.

Оптимисти ли са мениджърите за бизнеса си през настоящата година?

Ева Любомирова:

Повечето от хората, с които съм разговаряла, са песимистично настроени. Дори съм чувала, че някои са по-притеснени за бизнеса през настоящата 2010 г., отколкото са били през миналата година. Сред тях има и такива, които не се притесняват - смятат, че най-лошото вече е отминало.

 

Новини от бизнес конференцията "За Вашия успех - практически опит от топ мениджъри в България":

Киро Киров: 2010 г. ще бъде по-лоша от предходната година за бизнеса

Българите търсят качествени храни, независимо от кризата

Топ мениджър: Правенето на бизнес в България крие предизвикателства

Фирми се отказват от проекти за европари заради забавяния в администрацията

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.04   65 г. – разкрит е "Пизоновия заговор" срещу император Нерон. 548 г. – Тържествено е осветена базиликата Сан Витале в Равена от 27-ия епископ на...