Специално за Econ.bg
Икономическата криза, проблемите с недостига в бюджета на страната, вината на предишния кабинет. Това са част от темите, които неизменно съпътстват лятната почивка на българина. Дали ще бъдат намалени заплатите и пенсиите, ще могат ли училищата да се справят през новата учебна година - тези теми са част от дежурния дебат дори под чадърите на плажа. Част от тези теми постави на пресконференция в петък (14 август) социологът Цветозар Томов. Според него темата за икономическата криза се интерпретира крайно изкривено. Представяната информация не може да ориентира реално хората за опасностите, пред които е изправена страната. В специално интервю за Econ.bg социологът сподели вижданията си за спешните мерки, които трябва да предприеме новият кабинет. Томов постави акцент и върху ролята на обществото и медиите в борбата с икономическата криза.
Акценти:
-
Грешките на кабинета "Станишев": Всички сме виновни за дупката в бюджета, но най-много предишният кабинет
- Обществото и възприемането на Бойко Борисов като политически месия: Хората очакват чудеса
- Къде е опозицията в момента: БСП и ДПС са в режим на изчакване
- Очаквания за развитието на икономиката: Правителството трябва да има куража да предприеме дълбоко непопулярни мерки, дори да реже пенсии
- Докладите на ЕК: Европейски експерти крадат по-малко, защото в техните страни гражданското общество е по-развито
Цветозар Томов е роден през 1954 г. Завършил е журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Oт 1986 г. се занимава със социология. Работи в Националния институт за младежта. От 1991 г. е директор на Центъра за изследване на демокрацията. През периода 1992-1996 г. управлява агенцията "Маркетинг консулт". От 2000 до 2002 г. е директор по изследванията в агенция "Сова Харис". Оглавява и социологическа агенция "Скала". Преподавател е в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски".
Г-н Томов, кои са най-неотложните мерки, които трябва да предприеме новият кабинет?
Цветозар Томов:
Още след като спечелиха изборите, от ГЕРБ започнаха с реализацията на част от задачите, заложени в предизборната им платформа. Ревизията на бившето управление и опитите да се прекъсне порочната практика за злоупотреби с властта са действия, които обществото подкрепя и очаква. Поне засега се вижда, че новото правителство има политическата воля да ги осъществи. Рано е за категорични преценки. Минало е твърде малко време. Имали сме и други случаи, когато подобен тип декларации са се забравяли много бързо. Партия ГЕРБ на този етап ни дава основание да смятаме, че иска да управлява по начин, различаващ се от клиентелисткия подход, характерен за предишните управления. Това, което все още не виждам да се реализира, е начертаната преди изборите антикризисна програма. Например предприемането на макроикономически мерки за овладяване или поне минимизиране последиците икономическата криза. А тя се задълбочава и ще бъде най-осезаема през късната есен на годината.
Къде сбърка кабинетът на Станишев, за да стигнем дотук?
Цветозар Томов:
Бих искал да разделя нещата на два аспекта. Клиентелизмът не е измислен от Станишев. Той е злокачественото заболяване на българския политически елит. Страната е пропита от корупция на всички управленски равнища. Самата българска държава е изключително агресивна към своите граждани. Вземете само количеството законови и подзаконови лицензионни режими, които формират корупционни практики.
Правителството на Станишев сбърка в това, че не направи дори минимален опит да се пребори с клиентелистките практики, дори напротив - има основателни съмнения, че те са се доразвили през последните 4 години. Честно казано, аз лично не знам дали са се доразвили. Със сигурност съм убеден, че съмненията на сегашните управляващи за кражби и злоупотреби в голяма степен ще се потвърдят.
Втората груба грешка на предишния кабинет беше, че в края на управлението не взе мерки да поддържа балансиран бюджет и навреме да се постарае чрез финансовите лостове, с които разполага, да минимизира последиците от идващата криза. Самата криза не се дължи на управлението на предишния кабинет, а на това, че страната ни има отворена икономика. Светът е обладан от кризата и беше ясно, че тя няма да подмине и България.
Какви са Вашите очаквания за развитието на икономиката ни?
Цветозар Томов:
В краткосрочен план икономиката ни ще се свива, ще има стагнация. Този период ще продължи поне 9 месеца. Може да се очакват нулев растеж или някакви признаци на съживяване на икономиката ни, не по-рано от следващата пролет. Според мен това е оптимистичният сценарий. Ако в момента не се ограничат рязко държавните разходи и не се създадат облекчения за частния бизнес, кризата може да се задълбочи повече и да обхване и цялата следваща година.
В по-дългосрочен план икономическите перспективи за страната са добри. България вече осъществи структурни преустройства на икономиката, страна-член на Европейския съюз сме. Има признаци, че кризата започва да отминава в световен мащаб. Тези фактори ми дават основание да си мисля, че страната ни ще се доближи до стандарта на живот в другите южноевропейски страни. Като казвам дългосрочен план, имам предвид следващите десетилетия. Каквото и да става в политическите среди, оптимист съм за бъдещето на страната.
Политизира ли се ситуацията с т.нар. "дупка" в бюджета?
Цветозар Томов:
Да, и то много. Дупката в бюджета е резултат от факта, че той е неизпълним. Единственото, което може да се направи, е да се актуализира бюджетът. А за момента кабинетът отказва да го направи. Вижте, това е бюджет, който е приет при хипотезата за 4,7 на сто икономически растеж. Не просто за криза, а за висок икономически растеж! Такъв бюджет не може да бъде изпълнен. Той предвижда в приходната част по консолидираната фискална програма да влезнат 32.5 млрд. лева., а за седемте месеца на годината са влезли едва 15 млрд. лева. Има още 5 месеца, в които не може да се вкарат 15 млрд. лева. Всички знаят, че не може да се изпълни, тогава защо не го актуализират? Евентуалните злоупотреби, криенето на данъчни приходи, неиздължаването на предприятията, т.е. нещата, които могат да бъдат събрани със сила, мерки и въвеждане на ред, отново не биха запълнили тази огромна дупка в бюджета. Говоренето за това кой е виновен, без да се споменава необходимостта да се преразгледа бюджетът, е популистки и политически ход.
И като говорим за вина, най-вече отговорност трябва да носи предишният кабинет. Не по-малко отговорно за ситуацията е и Народното събрание. Бюджетът именно там се гласува. Нямаше критична кампания срещу него. Вместо това видяхме мощна кампания срещу "Топлофикация София" - без да подценявамразбира се, проблемите в дружеството. Но такава мощна акция срещу Бюджет 2009 не се получи. Срещу бюджета гласуваше опозицията, но само мрънкаше и нищо повече. Вина имаше и извънпарламентарната опозиция, която сега е на власт. Вина имат и медиите, които не тематизираха достатъчно този проблем. Виновни сме всички. България е демократична страна, в която процедурите за приемане на бюджета дават възможност да се предизвика обществен скандал. У нас такъв скандал нямаше.
Какво можеше да направи предишното правителство, за да е по-малък ефектът от кризата?
Цветозар Томов:
Да планира реалистичен бюджет. Тогава самото правителство щеше да си наложи пранги на разходите. Нямаше да може да прави такива разходи, без да гази законите.
Одобрявате ли действията на новия кабинет за съкращаване на разходите във всички ведомства?
Цветозар Томов:
Подкрепям инициативата, но смятам, че тези мерки не са достатъчни. Трябва да се стигне до съкращаване на администрацията на всички нива, дори до намаляване на заплати и пенсии. Трябва да се извършат дълбоко непопулярни мерки. Това правителство трябва да има куража да ги стори. Струва ми се главният проблем е, че правителството няма такъв кураж. С критиката си към кабинета целя да внуша идеята, че в обществото трябва да се деполитизира проблемът с бюджета. След като това стане, всички ние ще създадем комфорта и увереността на кабинета да посмее да приложи тези непопулярни мерки.
Как може обществото да помогне?
Цветозар Томов:
Обществото не е държавата. Обществото са медиите, обществените организации, които формират мисленето на хората. Трябва да се създаде климат на нетърпимост към това да се правят политически дивиденти от рестриктивните мерки за съкращаване на бюджетните разходи, които рефлектират директно върху интересите на широкия слой от населението. Ако това правителство се реши аргументирано като антикризисна мярка да реже от пенсиите, за да можем да изплуваме днес от рецесията, утре отново тези пенсии ще се вдигнат.
Прекаленото обществено доверие и очакване към кабинета на Бойко Борисов може ли да изиграе лоша шега?
Цветозар Томов:
Да, разбира се. В крайна сметка хората очакват чудеса. Вижте как ги очакваха от Симеон през 2001 година. Спомняте си каква беше реакцията за 800-те дни 2 години по-късно. Между другото, по-време на първите 800 дни на управлението на НДСВ беше постигнат траен икономически растеж от 6-7 на сто. Тук трябва да спомена, че и "жълтата партия" не успя да се справи и да избегне корупционните практики. Разликата между кабинета на Симеон и този на Борисов е че сегашните нямат пари в бюджета. Свръхочакванията за НДСВ дойдоха от популистката предизборна кампания. След това партията много бързо рухна. Има такъв риск и при сегашните управляващи.
Видимо е че новият кабинет е в много по-неизгодна позиция от този на Симеон Сакскобургготски. Очаквате ли обществото бързо да промени чувствата си към новите управляващи?
Цветозар Томов:
Лично аз не съм фен на Бойко Борисов, ще го кажа направо. Много пъти съм се изказвал критично към управленските му качества. В момента се опитвам да спазвам правилото, че личният скептицизъм спрямо управляващите не трябва да е причина за публични изказвания в първите 100 дни на мандата. Нека да имат възможност да направят нещо, да им гласуваме доверие. Въпреки скептицизма си, искрено му желая успех. Много бих искал да няма срив на доверието към партията. В момента няма и алтернатива на партия ГЕРБ, а само политическа криза ни липсва. Този риск съществува и може да бъде засилен само при едно задълбаване на рецесията и дестабилизиране на икономическия живот в страната.
Каква трябва да бъде ролята на опозицията в момента?
Цветозар Томов:
Моите притеснения са, че БСП и ДПС са в режим на изчакване на събитията, които преди малко маркирах - тежката усложнена икономическа есен и усилващото се обществено недоволство, че се живее още по-трудно. Очакванията ми са, че тази опозиция ще се опита да се възползва политически от неизгодната ситуация. Тя сега мълчи, а тогава ще крещи в стил: "Видяхте ли какво беше и какво направихте?!". Това би било непочтена позиция от гледна точка на интересите на страната. Дано да бъркам, но мисля, че допълнителен стимул за разпалване на подобни политически страсти са предсрочните избори за кмет на София на 15 ноември.
Кои са основните поуки, които трябва да извлече новият кабинет от работата на предишния. Кои са техните предимства?
Цветозар Томов:
Много тежък въпрос (замисля се). Ще ми позволите ли да отговоря в по-разширен контекст. Основното, което не трябва да повтаря, е да затъва в корупционни практики.
Освен това предимствата са няколко. Първо: Предимство на новото правителство е, че ще управлява самостоятелно и няма да му се налага да прави коалиции от типа "орел, рак и щука". Биха могли да се предпазят от изкушенията, които се пораждат при създаването на една коалиция.
Второ: Голям плюс на новия кабинет е, че ще бъде подложен на още по-силен натиск от страна на Европейски съюз (ЕС) и Европейската комисия (ЕК), отколкото предишните. Кабинетът на Борисов от своя страна е крайно заинтересован да върне доверието на Европа и да размрази спрените евросубсидии. А това ще ги тласне да внимават с корупционните практики. В този ред на мисли, струва ми се, че пикът на корупционните действия от предходния кабинет беше през миналата година, а не през тази. Същевременно вярвам в докладите на ЕК от 2008 и 2009 г., че все пак имаме известен напредък.
Третият, според мен най-важен фактор: Трябва да се засили натискът от самото гражданско общество. Политиците трябва да бъдат притиснати като в сандвич. Няма да им е изгодно, защото от една страна Европа ще ги мачка, от друга - защото медиите внимават, а от трета - обществото дебне. Аз не вярвам в контрола "отгоре-надолу" върху корупцията. Вярвам в контрола "отвън към властта". Имам основание да смятам, че това правителство ще управлява по-порядъчно от предишното.
Какво е отношението Ви към докладите на Брюксел за напредъка на страната ни?
Цветозар Томов:
Не мисля, че политиците в Брюксел или пък в ЕК са света вода ненапита. Между другото, много голяма част от помощите, влизали в тази страна, са се изнасяли под формата на експертни помощи. Спомням си един проект, свързан с мониторинг в реформата на здравеопазването, в който и аз участвах - по-голямата част от средствата бяха отклонявани за безсмислени дейности, точно под надзора на европейски експерти. Така че те нямат различен манталитет. Що крадат по-малко? Защото там гражданското общество е по-развито. Защо са заинтересовани да упражняват реален контрол върху българските политически институции? Ами защото тяхното обществено мнение в техните страни има силен негативизъм към новоприетите членки на Общността. Ще има публична реакция, ако ЕК си затваря очите пред безобразията в новоприсъединените страни, където се харчат пари на европейските данъкоплатци. В крайна сметка веригата за контрол над властта винаги е свързана с това да има развити и независими структури на гражданското общество. В този ред на мисли ще си позволя да кажа: В момента, в който медиите в България престанат да бъдат колективен рекетьор на властта, ще повярвам, че страната ни се е европеизирала.
Интервю на Апостол Апостолов, Econ.bg