Правителството е мащеха за българските превозвачи

04.06.2008 | 14:16
по статията работи: Лили Бончева
Димитър Николов, Зам.-председател, Конфедерация на съюзите в автомобилния транспорт
Правителството е мащеха за българските превозвачи


Специално за Econ.bg



В България се защитават небългарски интереси

Автомобилните превози у нас не са били регулирани от 19 години



Последните седмици бяха белязани от протести на автомобилните превозвачи в цялата страна. Сред основните причини за протестите са високите акцизи на горивата, високите цени на винетните такси и нуждата от обявяване на т.нар. "криза на пазара", чрез която да се спре регистрацията на нови фирми в бранша поне за срок от шест месеца. За проблемите на бранша разговаряме със заместник-председателя на Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт г-н Димитър Николов.



Г-н Николов, какво очаквате да се промени след закриването на безмитните бензиностанции у нас?

Димитър Николов:


Тези бензиностанции никога нямаше да бъдат закрити, ако Европейският съюз не беше оказал толкова сериозен натиск. Доколкото ми е известно, в момента тече процедура по закриването им и в крайна сметка те ще бъдат закрити.

Какви вреди нанасяха на превозвачите безмитните бензиностанции?

Димитър Николов:


Вредата, която безмитните бензиностанции нанасят на превозвачите у нас, продължава да се усеща. Дори бензиностанцията, намираща се на територията на България да бъде закрита, тази, която се намира в Турция, продължава да съществува. Там превозвачите имат възможност да зареждат гориво на цена от 0.75 евро, т.е наполовина на цената, на която зареждаме ние. В резултат от това турските превозвачи става все по-конкурентни.

Съществува ли ограничение на количеството гориво, с което турски превозвачи могат да влизат в България и обратно?

Димитър Николов:

Когато безмитната бензиностанция, намираща се на наша територия, все още работеше и нашите превозвачи имаха възможност да зареждат на нея в посока Турция, от турска страна беше наложено едно странно ограничение от 500 литра гориво за влизащите в страната тежкотоварни камиони. В резултат от тази мярка нашите превозвачи станаха неконкурентоспособни в Турция. От няколко години се борим за налагането на реципрочна мярка в България. Защо тя все още не е въведена – не мога да ви кажа. Явно в България се защитават небългарски интереси.

Ограничението от турска страна беше наложено в нарушение на подписаната през миналата година спогодба за международен автомобилен превоз на пътници и товари между правителствата на двете страни, според която камиони от двете страни имат право да влизат с пълния си обем гориво.

Друга мярка, наложена от известно време от турското правителство, определя, че всички товари, които влизат в страната по вода, се транспортират единствено от турски превозвачи. Такава мярка все още не е наложена в България. За нас правителството е мащеха.

Какви са вредите, нанесени на българските превозвачи вследствие от това ограничение на горивото?

Димитър Николов:


Вредите са големите. Вследствие от това ограничение българските превозвачи излизат от турския пазар.

Освен високия акциз на горивата и високите цени на винетните такси, какви са другите основни проблеми на българските превозвачи?

Димитър Николов:


Първо – браншът не е регулиран от 19 години. В това се състои основният проблем, тъй като много неща могат да бъдат направени, а развитието на много други е изостанало. Необходим е диалог и саморегулация на бранша.

На нас обаче възможността за подобни мерки ни се отказва. В резултат от това оставаме с впечатление, че правителството иска проблемът да умре от самосебе си, а това няма как да стане – загубите ще бъдат за всички.

Какво се промени след срещата между представители на правителството и представители на транспортните фирми, на която беше взето решение акцизът върху горивата да бъде "замразен" за следващите две години?

Димитър Николов:


Няма никакво развитие. Нито едно обещание, поето от страна на правителството, не е било претворено до момента в дела.

До къде сте готови да стигнете в своите протести?

Димитър Николов:


Ще продължим да показваме на обществото, че то наистина като цяло губи – както хората, така и цялата икономика. Ако тази мярка не даде резултат и икономическата среда продължи да бъде неконкурентоспособна, сме готови да преместим дейността си в някоя друга държава.

Една от възможните дестинации е Румъния – там цените на горивата в момента са много по-изгодни, отколкото тези в България, да не говорим, че местното правителство се грижи много по-добре за превозвачите там. Ако това е целта на правителството – няма проблеми – ние сме готови.

Какво смятате, че може да постигнете с помощта на синдикатите и работодателите, които се обединиха зад вашите искания?

Димитър Николов:


Очакванията ни са най-вече свързани с това, че най-сетне някой ще ни обърне внимание, както и с факта, че повече хора ще застанат зад нашите искания. Ние не очакваме всички тези искания да бъдат предприети по едно и също време, но е налице нужда нещо да бъде направено. Това, което ни притеснява най-много, е липсата на желание от страна на правителството нещо да се направи.

Смятате ли, че коалицията ви със синдикатите и работодателите може да постигне своето?

Димитър Николов:


Надявам се. Нашите аргументи са реални. Никой не може да извади нищо, с което да ги обори.

Как си обяснявате нежеланието на правителството да чуе вашите искания?

Димитър Николов:


Нямам обяснение.

Почти във всички сектори е налице липса на квалифициран персонал. Какво е положението в автомобилния сектор?

Димитър Николов:


До преди месец – месец и половина в страната имаше много сериозна криза за шофьори. Това е така, тъй като браншът ни се ползваше с много голям авторитет в Европа и родните шофьори бяха едни от най-търсените на Стария континент.

Оттогава насам много неща се промениха. Търсенето намаля, тъй като фирмите започнаха да разпродават автомобилната си база и спряха да разиват тази дейност. Очаквам в близко бъдеще вълна от безработни шофьори, които да се регистрират в бюрата по труда.

Колко са приблизително на брой регистрираните транспортни фирми в България? Колко са шофьорите, регистрирани в тях?

Димитър Николов:


Лицензираните фирми, занимаващи се с превоз, са над 4 хил., а общият брой на шофьорите наброява десетки хиляди.

Какво отражение ще даде върху пазара на автомобилни превози кризата в момента?

Димитър Николов:


Българският международен транспорт до голяма степен ще бъде заличен от картата на Европа. От лидер той ще се превърне в аутсайдер. По този начин на родния пазар ще стъпят фирми от ЕС и Турция.


Интервю на Петър Чернев
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...