Специално за Econ.bg
В България се защитават небългарски интереси
Автомобилните превози у нас не са били регулирани от 19 години
Последните седмици бяха белязани от протести на автомобилните превозвачи в цялата страна. Сред основните причини за протестите са високите акцизи на горивата, високите цени на винетните такси и
нуждата от обявяване на т.нар. "криза на пазара", чрез която да се спре регистрацията на нови фирми в бранша поне за срок от шест месеца. За проблемите на бранша разговаряме със
заместник-председателя на Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт г-н Димитър Николов.
Г-н Николов, какво очаквате да се промени след закриването на безмитните бензиностанции у нас?
Димитър Николов:
Тези бензиностанции никога нямаше да бъдат закрити, ако Европейският съюз не беше оказал толкова сериозен натиск. Доколкото ми е известно, в момента тече процедура по закриването им и в крайна сметка
те ще бъдат закрити.
Какви вреди нанасяха на превозвачите безмитните бензиностанции?
Димитър Николов:
Вредата, която безмитните бензиностанции нанасят на превозвачите у нас, продължава да се усеща. Дори бензиностанцията, намираща се на територията на България да бъде закрита, тази, която се намира в
Турция, продължава да съществува. Там превозвачите имат възможност да зареждат гориво на цена от 0.75 евро, т.е наполовина на цената, на която зареждаме ние. В резултат от това турските превозвачи
става все по-конкурентни.
Съществува ли ограничение на количеството гориво, с което турски превозвачи могат да влизат в България и обратно?
Димитър Николов:
Когато безмитната бензиностанция, намираща се на наша територия, все още работеше и нашите превозвачи имаха възможност да зареждат на нея в посока Турция, от турска страна беше наложено едно странно
ограничение от 500 литра гориво за влизащите в страната тежкотоварни камиони. В резултат от тази мярка нашите превозвачи станаха неконкурентоспособни в Турция. От няколко години се борим за
налагането на реципрочна мярка в България. Защо тя все още не е въведена – не мога да ви кажа. Явно в България се защитават небългарски интереси.
Ограничението от турска страна беше наложено в нарушение на подписаната през миналата година спогодба за международен автомобилен превоз на пътници и товари между правителствата на двете страни,
според която камиони от двете страни имат право да влизат с пълния си обем гориво.
Друга мярка, наложена от известно време от турското правителство, определя, че всички товари, които влизат в страната по вода, се транспортират единствено от турски превозвачи. Такава мярка все още
не е наложена в България. За нас правителството е мащеха.
Какви са вредите, нанесени на българските превозвачи вследствие от това ограничение на горивото?
Димитър Николов:
Вредите са големите. Вследствие от това ограничение българските превозвачи излизат от турския пазар.
Освен високия акциз на горивата и високите цени на винетните такси, какви са другите основни проблеми на българските превозвачи?
Димитър Николов:
Първо – браншът не е регулиран от 19 години. В това се състои основният проблем, тъй като много неща могат да бъдат направени, а развитието на много други е изостанало. Необходим е диалог и
саморегулация на бранша.
На нас обаче възможността за подобни мерки ни се отказва. В резултат от това оставаме с впечатление, че правителството иска проблемът да умре от самосебе си, а това няма как да стане – загубите ще
бъдат за всички.
Какво се промени след срещата между представители на правителството и представители на транспортните фирми, на която беше взето решение акцизът върху горивата да бъде "замразен" за следващите две години?
Димитър Николов:
Няма никакво развитие. Нито едно обещание, поето от страна на правителството, не е било претворено до момента в дела.
До къде сте готови да стигнете в своите протести?
Димитър Николов:
Ще продължим да показваме на обществото, че то наистина като цяло губи – както хората, така и цялата икономика. Ако тази мярка не даде резултат и икономическата среда продължи да бъде
неконкурентоспособна, сме готови да преместим дейността си в някоя друга държава.
Една от възможните дестинации е Румъния – там цените на горивата в момента са много по-изгодни, отколкото тези в България, да не говорим, че местното правителство се грижи много по-добре за
превозвачите там. Ако това е целта на правителството – няма проблеми – ние сме готови.
Какво смятате, че може да постигнете с помощта на синдикатите и работодателите, които се обединиха зад вашите искания?
Димитър Николов:
Очакванията ни са най-вече свързани с това, че най-сетне някой ще ни обърне внимание, както и с факта, че повече хора ще застанат зад нашите искания. Ние не очакваме всички тези искания да бъдат
предприети по едно и също време, но е налице нужда нещо да бъде направено. Това, което ни притеснява най-много, е липсата на желание от страна на правителството нещо да се направи.
Смятате ли, че коалицията ви със синдикатите и работодателите може да постигне своето?
Димитър Николов:
Надявам се. Нашите аргументи са реални. Никой не може да извади нищо, с което да ги обори.
Как си обяснявате нежеланието на правителството да чуе вашите искания?
Димитър Николов:
Нямам обяснение.
Почти във всички сектори е налице липса на квалифициран персонал. Какво е положението в автомобилния сектор?
Димитър Николов:
До преди месец – месец и половина в страната имаше много сериозна криза за шофьори. Това е така, тъй като браншът ни се ползваше с много голям авторитет в Европа и родните шофьори бяха едни от
най-търсените на Стария континент.
Оттогава насам много неща се промениха. Търсенето намаля, тъй като фирмите започнаха да разпродават автомобилната си база и спряха да разиват тази дейност. Очаквам в близко бъдеще вълна от безработни
шофьори, които да се регистрират в бюрата по труда.
Колко са приблизително на брой регистрираните транспортни фирми в България? Колко са шофьорите, регистрирани в тях?
Димитър Николов:
Лицензираните фирми, занимаващи се с превоз, са над 4 хил., а общият брой на шофьорите наброява десетки хиляди.
Какво отражение ще даде върху пазара на автомобилни превози кризата в момента?
Димитър Николов:
Българският международен транспорт до голяма степен ще бъде заличен от картата на Европа. От лидер той ще се превърне в аутсайдер. По този начин на родния пазар ще стъпят фирми от ЕС и Турция.
Интервю на Петър Чернев