Румен Янчев: Изграждането на застрахователна култура изисква повече време

08.06.2016 | 11:20
по статията работи: econ.bg
Стажовете на служителите са изключително важни в сферата
Румен Янчев: Изграждането на застрахователна култура изисква повече време
Снимка: Insmarket.bg

Румен Янчев е председател на УС и изпълнителен директор на ЗАД "Булстрад Виена Иншурънс Груп".

Господин Янчев, тази година Булстрад отбелязва 55-тия си рожден ден. Да очакват ли клиентите ви някакви изненади - нови продукти, нови условия и т.н?

- Петдесет и пет години са много време за една компания. В застраховането няма друго дружество с такава история. Само държавното има по-дълга история, но и по-друга съдба. Какво да очакват клиентите от "Булстрад"? Казали сме го в единия лайтмотив – "Булстрад" е решение за всеки един, който има нужда от застрахователна протекция, да намери най-доброто решение. Това означава обхват на  покритието на адекватна добра цена. Надявам се да отговорим по подобаващ начин на всеки от нашите настоящи и бъдещи клиенти, независимо за кой вид застраховка става дума. Едни от застраховките са лични, други са за корпоративен бизнес, но винаги се стараем да търсим най-доброто решение.

Освен вашата годишнина, 2016 г. се случиха или предстои да се случат още две важни неща. Първо, влезе в сила изцяло нов кодекс, който регламентира застрахователната дейност у нас и, второ, предстои да бъдат направени т.н. стрес тестове на застрахователните компании у нас. Рано ли е да дадем оценка на новата законодателна рамка?

- Да, рано е, още повече, че се върви в посока да се отговори на определени изисквания, които идват от европейските регулации. Тепърва предстои да навлезем във фазата на съответната конкретика. От Солвенси ІІ е изминало едва едно пълно тримесечие и едва ли може да се правят генерални изводи. По-добре да изчакаме малко, за да мине периодът, в който ще се извършват първите проверки. Нека дойде октомври-ноември и тогава може да правим оценки. Това време ще се използва от компаниите да си "подредят къщата".

Да очакваме ли някакви сътресения от от т.н. стрес тестовете за застрахователния пазар у нас и в частност компаниите, които участват в него?

- Не съм напълно запознат с начина, по който ще бъдат направени финансовите проверки. Обемът на указанията е 164 страници. Ние сме хора на практиката и не е толкова просто да осмислим и пренесем в ежедневието тези изисквания. Застрахователите са показвали голяма жизненост през годините. Надявам се да покажат такава и сега.

В какви посоки ще се развива нашият застрахователен пазар? Има ли потенциал за развитие, резерви? Ще излезем ли от сянката на автомобилното застраховане?

- Нашият пазар е силно концентриран в две сфери – автомобилно застраховане и всичко останало. Автомобилното застраховане се доминира от двете застраховки: "Гражданска отговорност" и "Каско". Мисля, че съотношението между тях е 50:50. За една немалка част от компаниите това е основен източник на приходи. За тях това е особено важно. За нас не бих твърдял подобно нещо, защото особено през последните 5-6 години това да не е така. Няма развита държава, в която автомобилното застраховане да доминира, нищо че в големи държави като Германия, Франция, Япония, дори и САЩ автомобилният парк е огромен. Там доминира неавтомобилното застраховане. В развитите държави животозастраховането заема подобаващо място, а не както тук. Тоест, при нас имаме всички признаци на един неразвит пазар – малък дял на животозастраховането и висок дял на автомобилното застраховане. Докато не се промени това, вероятно ще живеем в същата държава при същите параметри.

Щом в повечето сегментите пазарът ни е недоразвит, може да кажем, че той има потенциал?

- Потенциал – силно казано, но добра възможност – да.

Научиха ли се клиентите сами да търсят застраховки, или посоката за предоставянето на тези услуги е все още от застраховател към застрахован?

- Изграждането на застрахователна култура и връзката с нуждата от съответната застраховка вероятно отнема малко повече време. Свидетели сме на това, че има много хора, които са захванали някакъв бизнес и много бързо са разбрали каква подобаваща роля и място заемат съответните застрахователни продукти. Те имат години и без застрахователни събития, но и години със сериозни застрахователни събития и точно тогава са разбрали ролята на застраховането и че най-евтиното нещо, което може да се купи, е застраховката. Такива хора много лесно се убеждават и търсят застраховка по мярка. Това е един от начините. Не съм сигурен дали с това трябва да се прави реклама – всеки да разказва какво му се е случило. Досега не сме го ползвали като инструмент. Но и друго е вярно – че за застраховане трябва да се говори, но по подходящ начин и от подходящите хора. Тогава ще стигнем до положението и проникването, и парите, които се харчат за застраховки, да са много повече. В момента и по двата показателя сме на ниско ниво. Това само по себе си подсказва, че потенциалът е в пъти по-голям, включително и в момента, и той вероятно ще се реализира с течение на времето и хората ще се научат да харчат повече пари за застраховки. Но трябва време. В момента сме свидетели как фирмите правят все повече опити да търсят по-нестандартно покритие от пожар, например, защото бидейки активен участник в икономическия живот, клиентите на застрахователните дружества разбират, че застраховането не е нещо, което се изчерпва с пет вида полици.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...