Специално за Econ.bg
От средата на месец юни 2008 г. независимата швейцарска авиокомпания Baboo Airlines вече изпълнява полети от Женева до София
три пъти седмично - в понеделник, сряда и петък. След 25 октомври компанията планира да добави още един седмичен полет по тази дестинация, който ще се осъществява в неделя. Освен с Женева, компанията
свързва София и с Ница. Това става с прекачване през Женева и отново линията може да бъде използвана три пъти седмично – понеделник, сряда и петък.
Flybaboo е основана от Джулиан Кук през август 2003 г., след като Swissair решава да закрие дестинацията Женева - Лугано. Първият полет до Лугано е осъществен на 3 ноември 2003г. със
самолет на авиолинии Cirrus. През май 2004г. авиокомпанията получава сертификат за авиопревозвач (АОС) от Швейцарската федерална служба за гражданска авиация (FОСА), позволяващ й да извършва полети
със свой собствен самолет - 50-местен Dash 8-Q300, взет на лизинг от производителя – Bombardier Aerospace.
Flybaboo се развива устойчиво от основаването си. От 20 служители в самото начало, на 1 юни 2008г. те вече наброяват 170. В момента компанията обслужва 23 дестинации от Женева, които се разделят на
постоянни, сезонни и чартърни. Сред важните моменти от живота на Baboo е записаното през 2007г. увеличаване на капитала с 15 млн. швейцарски франка, което дава възможност на мениджмънта да реализира
стратегия на бърз растеж и да даде нов тласък в развитието на компанията. В края на 2007г. Flybaboo обяви оборот от 30 млн. швейцарски франкa.
През март авиокомпанията представи новия си главен изпълнителен директор Жак Банкир. През май 2008 Flybaboo променя имиджа и името си на Baboo.
Жак Банкир (Jacques Bankir) има повече от 40г. опит в авиацията, по-голямата част от които с Air France. Преди да се присъедини през март 2008 г. към екипа на Baboo, Жак е бил
президент и главен изпълнителен директор на Regional, където е главно действащо лице в обединението на три авиокомпании. След това създава консултантска структура в рамките на AVICO Group (Avico Aero
Consulting), ЧИИТО клиенти покриват целия спектър от авиокомпании и летища.
През 25-те години, които прекарва в В Air France, Жак заема редица управленски позиции. След това той се присъединява към АОМ - Френските авиолинии, като вице¬президент, като в същото време е и
председател на Cohor (координация на слотовете на френските летища), като след това основава Air Tahiti Nui. По-късно Жак управлява CityJet, ирландска компания от групата на Foyle, като помага при
продажбата й на Air France. Освен длъжностите, които заема Жак е и член на борда на директорите на нискотарифната компания Vueling.
Жак Банкир е завършил Френския национален институт по въздухоплаване в Париж. Французин по националност, той е роден в Лисабон и е баща на три дъщери и има десет внуци.
С Жак Банкир разговаряме за услугите, които ще предложи на българските потрбители управляваната от него компания Baboo Airlines, както и за авиопазара в Европа като цяло.
Г-н Банкир, разкажете ни малко повече за Baboo Airlines. Защо решихте да включите и България в дестинациите си?
Жак Банкир:
Ние сме нова компания, млада, която до този етап беше сравнително малка. Първите години имахме само 2 самолета и летяхме по съвсем кратки дестинации, близки до Швейцария - като Италия, Франция и
Испания. Това беше през първите години. Сега обаче имаме нов акционер и със закупуването на 3 нови самолета Embraer, които са по-големи и имат възможност да летят на по-далечни дестинации - в рамките
на 4-5 часа, ние разработваме нови маршрути и нови дестинации, сред които е и София.
Столицата на България ни се стори много интересна дестинация. Освен това смятаме, че тя има потенциал, тъй като маршрутът София-Женева-София не е обслужван до този момент.
На каква цена ще могат да летят хората с вашите самолети по маршрутите София-Женева и София-Ница?
Жак Банкир:
Авиокомпаниите предлагат различни тарифи за обслужването на една и съща дестинация. Най-гъвкавата, която ние предлагаме и в която се включват най-различни услуги - възможност пасажерите да седят на
предните места в самолета, както и да ползват всички допълнителни услуги, които се предлагат – да променят времето на летене или дори да върнат билета си и да им се възстановят средствата, които те
са платили, е за малко над 1000 евро - става въпрос за отиване и връщане с всички такси, включени в тази цена. До Ница билетът е 1200 евро.
Също така имаме нискотарифни планове, които са 189 евро от Женева до София и обратно - т.е. отиване и връщане с всички включени такси, а до Ница цената е 300 евро. Освен тези тарифи имаме
най-различни промоции. Тези промоции са изненадващи. Ние ги включваме като изненадващи събития и ги комуникираме посредством нашия бюлетин, за който можете да се абонирате. Там например най-новото ни
предложение беше 60 евро за полет от София до Женева, а за Ница беше 89. Също така тези промоции понякога са за двойки, за по-младите или пък за по-възрастните.
Планирате ли в близките няколко месеца да включите и други от българските градове сред обслужваните от Baboo линии, като например Женева-Пловдив или Женева-Варна?
Жак Банкир:
Не съм сигурен дали на този етап има достатъчно пазар за подобна опция, но при всички положения ние бихме се радвали на предложения от туристическите агенции, за да комбинираме подобни варианти и
например чартъри до Черноморието.
Запознати ли сте със състоянието на българската авиация – правно и от гледна точка на безопасността?
Жак Банкир:
За нас това е Европа. Всичко е според регламентите и условията на Европейския съюз (ЕС) и досега всичко върви гладко.
Какви са основните проблеми пред швейцарската авиация?
Жак Банкир:
Както знаете, преди всичко става въпрос за това Швейцария да не бъде изолирана. Като цяло швейцарските авиокомпании са част от европейското въздушно пространство, така че ние работим в рамките на
правилата, които се отнасят за която и да било европейска държава и нямаме някакви по-различни проблеми от тези, които биха стояли пред авиокомпании в която и да било друга европейска държава.
Какви са основните преимущества и недостатъци за авиокомпаниите от факта, че Швейцария не е страна член на Европейския съюз?
Жак Банкир:
Както споменах, практически няма кой знае каква разлика. Ако въобще може да се говори за някакъв проблем, това е, че летището в Женева се развива много добре, има голям интерес към него, но то има
само една писта, т.е. работи близко до насищане, което би могло да предизвика някакви забавяния за в бъдеще. Това е едно много ефективно летище, то посреща пътуващите с бизнес класа пътници от цяла
Европа. Проблемът, ако въобще има такъв, е, че има една-единствена писта и това кара летището да работи близо до нивото на насищане, но все пак по много икономичен, много ефективен начин.
Къде виждате приликите и разликите между швейцарската и българската авиация?
Жак Банкир:
Както знаете, всяка авиокомпания работи с властите на съответната държава, за да получи разрешение за въздухоплаване. Ние, като швейцарска компания, сме работили с нашите власти, така че не мога да
ги сравня с българските.
Готови ли са европейските компании и летища за въвеждането на електронни билети? Вие имахте ли проблеми с въвеждането на тази практика?
Жак Банкир:
Ние винаги сме използвали на 100% електронни билети, така че не сме имали някакви съществени проблеми в тази област. Практиката показва, че обикновено най-трудното е електронните билети да са така
настроени, че да си взаимодействат без проблеми със системите за чекиране на летищата.
Очаквате ли цените на самолетните билети да се повишат вследствие на повишението на цените на горивата и ако да - с колко?
Жак Банкир:
Да, малко.
Наскоро изследване, поръчано от еврокомисаря за защита на потребителите Миглена Кунева, показа нередности в 137 сайта, на които се продават самолетни билети. Какви мерки според Вас трябва да
бъдат предприети срещу подвеждането на клиенти и непосочването на алтернативни маршрути за пътуване?
Жак Банкир:
Това е въпрос за правителствата. Мисля, че нещата стават все по-ясни напоследък.
Как виждате бъдещето на нискотарифните и независимите авиокомпании? Могат ли те да бъдат реална конкуренция на големите риби в бранша?
Жак Банкир:
Разбира се, те могат да бъдат конкуренти, но по-малко ефикасните и в едната, и в другата група - на нискотарифните и на традиционните компании, ще пострадат, а пък по-ефективните ще просперират и ще
се развиват.
Какъв е коментарът Ви за африканските и азиатските компании - смятате ли, че те скоро ще могат да покрият стандартите за безопасност на ЕС?
Жак Банкир:
Зависи от техните правителства - дали те ще се погрижат за това.
Говорейки за безопасност, според Вас прави ли ЕС достатъчно в тази насока и къде виждате основните проблеми?
Жак Банкир:
Това е основната тема и смятам, че ЕС има много сериозни стъпки в тази посока.
Според Вас до каква степен е наситен пазарът на авиационни услуги в Европа и колко още авиокомпании може да поеме?
Жак Банкир:
Отговорът на този въпрос е по-скоро свързан с количество места, отколкото с количество компании. Когато има повече трафик, се появяват нови компании, когато станат повече от необходимото, компаниите
се затварят.
Интервю на Петър Чернев