Всеки обича да получава подаръци. Те изразяват отношение и носят радост. Когато става въпрос за подаръците в бизнеса обаче, е много важно да сме запознати с етикета, за да оставим правилното впечатление.
По тази причина Econ.bg се допита до специалиста по етикет и собственик на “МА студио” Мария Касимова-Моасе относно специфичните особености при избора и поднасянето на подаръци по делови поводи. По-долу ще откриете основните моменти, с които всеки делови човек трябва да е наясно, за да се чувства на място, поднасяйки бизнес дар.
Кога се подаряват бизнес подаръци?
Бизнес подаръци се подаряват с повод. Не е прието на първа среща с евентуални партньори да поднесете подарък, освен ако не сте поканени в офиса им, в страната им или пък по някакъв специален случай
- годишнина на компанията, на шефа, празнуване на успех, на печалба, на ново партньорство, обяснява Мария Касимова-Моасе. В противен случай подаръкът би стоял нелепо и би приличал повече на излишно
правене на добро впечатление, което в бизнес етикета може да бъде разчетено дори като подкуп.
Какви подаръци да (не) подаряваме на бизнес партньорите си?
Подходящите подаръци са тези, които са свързани с бизнеса - писалки, визитници, тефтери, красиви предмети за офиса. Добра работа вършат също бутилка качествено вино или стилен сувенир от страната,
когато подаряваме нещо на партньори от други държави и искаме да се представим, казва експертът. Могат да се подаряват подаръци, свързани с хобито на бизнес партньора например, но само ако сте
поканени на лично негово събитие - юбилей, лична награда, пенсиониране. Когато става дума за събитие, свързано с компанията, подаръците не бива да са лични.
Мъжки и женски подаръци в бизнес етикета няма. Те трябва да бъдат безполови, освен ако не става въпрос за лично събитие, празнувано с бизнес партньори или колеги.
Неуместни са лични подаръци, свързани с хигиена, облекло, домашни потреби, казва Касимова-Моасе. Така известните преди години типични подаръци - картини, фотографии, колажи, икони също не са
най-подходящите, защото са свързани с личния вкус, религия и предпочитания. Те обаче могат да бъдат много харесани, ако добре познавате вкуса на този, на когото ги подарявате.
Каква да бъде опаковката?
Бизнес подаръкът трябва да е в изискана опаковка. Най-добре е тя да е хартиена, едноцветна и тъмна. Една панделка без много излишни детайли е достатъчна. Избягвайте меченца, сърчица, прекалена
украса, съветва експертът. Картичката с поздравления е задължителна, като заедно с нея се оставя и визитна картичка. Може да има само картичка с поздравления, на която да е споменато и името на
подаряващия. В никакъв случай обаче не бива да се оставя само визитна картичка - приема се за много лош вкус.
Подаръкът се поднася при посрещането. Иначе би приличало на сватба, обяснява Мария Касимова-Моасе.
Колко да струва подаръкът?
Важно е цената на подаръка да не е неприлично висока. Когато подаряваме, трябва да имаме предвид, че при първия възможен случай партньорите ще трябва да ни отговорят с подарък и той трябва да е в
същия ценови диапазон. Не е уместно да подарявате химикалка за 2 лева и да очаквате такава за 200 лева. Същото е с ресторантите - ако са ви поканили в изискан ресторант, не можете да върнете жеста
в пицария. Асистентите или ПР-отделите на големите корпорации често се договарят предварително за пределна цена на подаръците, за да не изпаднат в неудобство подаряващите и получаващите, обясни
Касимова-Моасе.
Какви да бъдат цветята за дамите?
Етикетът при цветята, които се подаряват за дамите, е различен в различните страни. В Европа и Америка например хризантеми не се подаряват по весели поводи. Нарцис е цвете за упрек, момината сълза
- за романтика и любов. Карамфилите са скучни, гладиолите - прекалено претенциозни. Най-елегантните цветя са розите, обяснява експертът. Жълти, оранжеви, розови или кремави рози са най-добрият
избор. Класическият бизнес букет е семпъл, само от един вид цветя - лалета, гербери или рози.
Какъв подарък да изберем за шефа си?
В истинския бизнес смисъл подаръкът за шефа трябва да е възможно най-елегантен и ненатрапчив - книга, изискана графика, албум, бутилка, абонамент за качествена периодика. Дали е уместно подаръкът
да бъде по-интимен, зависи до голяма степен от това какъв точно е шефът и има ли чувство за хумор. Трябва да прецените също дали подаръкът ще бъде видян от много хора, които не биха го разбрали
така, както вие си представяте. Експертът разказва за свои клиенти, които са подарили на шефа си карта за фитнес и спа процедури с идеята да го зарадват, а той го е приел като скрит упрек, че не е
в добра форма. Трябва да внимавате с посланията, съветва Мария Касимова-Моасе.
Подаръците за партньорите от чужбина
При размяна на подаръци с бизнес партньори от чужбина е важно да се съобразите с националния им манталитет. За азиатските култури - японци, китайци, индийци, подаръкът е много важен. Той трябва да
е скъп и от известна марка. Най-подходящи са писалки, визитници, скъпи ключодържатели. Японците и китайците няма да отворят подаръците си пред вас, защото това се счита за невъзпитано, тъй като
останалите хора може да се обидят от съпоставката с техния подарък. Според европейския етикет обаче подаръците трябва задължително да се отварят пред подаряващите и публично да се изкаже
благодарността за тях, казва Мария Касимова-Моасе.
Какви да бъдат рекламните сувенири?
Рекламните сувенири трябва да са качествени. Просто тефтер и химикалка не вършат добра работа. Препоръчително е тефтерите да бъдат с хубава хартия и опаковка, като напоследък особено модерни са
рециклираните материали. Избирайте тефтери с повече информация - сравнителни таблици за мерки, разстояния между градове, телефонни указатели и т.н., съветва експертът.
Най-добрите рекламни сувенири са тези, които вършат работа и са постоянно пред погледа. Може да е USB стик, малки колонки за мобилен телефон, слушалки, набор писалки или калкулатор и дори
свещ.
Не е добра идея да се подаряват "прахосъбиралки" - латернички, статуетки, подложки за чаши, казва експертът. Сувенирите зависят от дейността на фирмата - ако предлагате туристически услуги,
например, един термос, фенерче, компас или одеяло биха били чудесна идея. Ако се занимавате с козметика пък, рекламните материали могат да бъдат гребен, огледало, козметична чанта и т.н.
Бизнес подаръците изразяват вашето отношение. За да оставят желаното послание, е важно да ги изберете с вкус и според етикета.