Автор: Август Тюрак*, сп. "Форбс"
Бариерата между лидерите и следващите ги може би от известно време се е размила. Истината е, че добрите последователи следват като... водят начело. Какво се има предвид? По-долу ще прочетете за 11 начина, по които не само да разберете какво значи това, но и да го направите успешно.
Но преди това малко лична история. През 1982 година напуснах успешната си и доста добра работа в MTV, за да работя в компанията, която сега се нарича A&E Network само поради една причина – да работя за Джим Колинс. Един крайно успешен човек, Колинс наля с фуния малко мъдрост в главата ми, гарнирайки я с типичния ирландски хумор. Един ден той ми каза следното:
„Човече, запомни – всеки от нас има по един човек, който стои отгоре и е негов шеф. Вицепрезидентът отговаря пред президента, президентът пък отговаря пред главния изпълнителен директор. Въпросният изпълнителен директор пък отговаря пред някой още по-високопоставен, а този толкова високопоставен човек отговаря пред... жена си. Всички хора просто имат някого, който им е шеф, това е. Ако искаш да бъдеш добър лидер, трябва и да си добър последовател“.
Времената са такива, че остарелите схващания за фиксираните лидери и следващи не важат. Твърде често всъщност варираме от едното до другото, в зависимост от ситуацията, и го правим по няколко пъти на ден. Нещата просто са така, и линията между кралете и поданиците, аристократите и плебеите, шефовете и работниците е изтъняла чудовищно.
Как да бъдем добри лидери като сме не по-малко добри последователи?
1. Добрите последователи винаги знаят кога и как да бъдат инициативата. Дните, в които шефовете казват нещо, а служителите просто го изпълняват, са отминали.
Разберете – в момента високопоставените лица имат нужда от хора, които да влагат свежи идеи, а не от пасивни послушници, изпълняващи безропотно всичко.
2. Добрите последователи сами създават работата си. Колинс ме научи на един доста добър модел, който да следвам за всяка нова работна позиция. Премисляйки ситуацията, намирам някаква цел, която да
желая да постигна в по-скоро кратък срок. Поставя ли си тази цел, започвам да обмислям и разписвам план, по който да стигна до нея. Този план стига и до шефа ми, но не когато той ме попита – а
преди това. По този начин демонстрирам, че не само имам визия, а че мога и да се ръководя сам, да бъде сравнително автономен.
3. Добрите последователи се поддават на обучение. Веднъж Колинс сподели една своя малка тайна с мен. Вместо да мъкне тетрадка със себе си за записване на някакви бележки, той просто сгъна едно листче хартия и го сложи в джоба си. Веднага възприех съвета му и направих същото, но след като свърших работа изхвърлих листчето. Може да изглежда така, сякаш просто съм му се подмазвал, но идеята ми беше друга – исках да покажа, че възприемам идеите и мога да бъда обучен.
4. Добрите последователи очакват дадено нещо и предварително го изпреварват. Нужно е да си зададете въпроса „Ако бях моят шеф, какво бих искал да свърша като следващо нещо“? 23-годишната ми асистентка по продажбите в MTV – Шери Готлиб бе толкова добра, че 90% от входящите ми писма бяха препращани към нея само с едно „Шери, погрижи се, моля“. С времето тя толкова задобря, че без дори да поискам от нея каквото и да е, обработваше входящите ми писма преди да я помоля – и вършеше работата успешно. Малко по-късно Шери се издигна до вицепрезидент, като съм убеден, че това ѝ качество бе истински трамплин за случилото се.
5. Добрите последователи са добри и в комуникацията. Ако вашият шеф някога желае от вас доклад за това, което вършите през последните дни, значи имате проблем в
качеството си на следващ. Големите лидери твърде често се притесняват много. Мисията на добрите последователи е да пресичат това тяхно притеснение с активна комуникация. Да не говорим, че
неспоменатата информация е обект на подозрение, докато на изказаната дори превантивно такава се гледа с добро око.
6. Добрите последователи се движат от целите си и действат относно тях. Лидерите са заети и това е естественото им състояние. Гарантирам, че последното нещо, с което им се занимава, е да гледат
някого и да играят ролята на супервайзъри. Шефовете не плащат на работещите, за да са просто „заети“ или да се „трудят усърдно“. Идеята на целия работен процес е да изпълните поставените цели, и да
го направите добре.
7. Добрите последователи не говорят, а действат. Преподавам на едно момче и по време на първата ни среща се запънах на едно място, търсейки цитат, който да ми помогне. Този младеж извади листа с
мои мисли и това, което съм казал, и за нула време намери този цитат. Усилията му за подготовка казват много повече неща, отколкото би предала една страстна и словоохотлива реч. И точно това ме
накара да инвестирам много повече от усилията си в него.
8. Добрите последователи умеят да печелят доверие. Моята цел номер едно при ново работно място бе да успокоя шефа си по някакъв начин, да му
покажа, че може да ми има доверие. Когато направите това, този човек ще пренасочи усилията си в друга насока и ще знае, че вие сте надежден служител. Ако обещаете нещо и го изпълните, то вие
печелите много бонус точки и се утвърждавате като способен последовател.
9. Добрите последователи предлагат решения. Всеки средностатистически глупак може да прехвърли проблемите си на по-високо ниво, тоест на своя шеф. Добрите последователи не прехвърлят проблеми – те
ги решават. Ако не успеят да направят това, те предоставят на шефа си даден проблем, но и споделят мислите си относно това как би могъл да бъде разрешен този казус.
10. Добрите последователи умеят да изпитват съчувствие. Понякога този процес се нарича „грижа за шефа“, колкото и лакейски да звучи това. Добрите последователи просто умеят да влезнат в положението
на ръководителите си и да осъзнаят натиска, който тегне над тях. Те показват на шефа, че дадена тема, по която той изпитва несигурност, неудобство или съмнения, може да срещне разбиране у тях – и
че на тях може да се разчита.
11. Добрите последователи са лоялни. Ако не се чувствате така, сякаш бихте подкрепили вашия шеф в дадена ситуация, значи имате сериозен проблем. Добрите последователи се гордеят не само със себе
си, но и със своите ръководители – и искат те да изглеждат добри в очите на другите. Дори насаме да изразя недоволство и несъгласие, все пак при публична изява ще „обединя фронта“, след като е
взето твърдо решение. Запазването на реномето и лоялността са изключително важни градивни частици. Понякога, без дори да спомена на въпросния човек, или да поискам някаква отплата за това, съм
говорил с по-високопоставените лица в компанията за това колко кадърен и далновиден човек е шефът ми.
*Авторът на статията с оригинално заглавие "The 11 Leadership Secrets You've Never Heard About" - Август Тюрак, се е посветил на темата за услугите и на това как да помагаме на другите в работния процес