Съвремието ни е толкова забързано, че често успехът ни зависи повече от това колко бързо ще реагираме, отколкото от високото качество и изпипването на детайлите.
За скоростта в маркетинга като най-адекватната стратегия говори световноизвестният специалист по онлайн маркетинг и вирусни
кампании Дейвид Миърман Скот по време на своя New Marketing Masterclass,
който се проведе в София. Econ.bg беше златен медиен партньор на семинара.
С промяната в начина, по който протичат маркетинговите стратегии се променя и крайният продукт. Прекрасен пример за това е начинът, по който е направен
сайтът на британската банка HSPC.
Противно на мнението, че всички корпоративни сайтове са сухи и скучни, сайтът на тази банка предлага различни полезни статии за потребителите си и наистина важна информация, която практически би им
послужила. За целта сайтът им е направен като медия и по-важното - текстовете в сайта се поддържат от журналисти, които създават интересно и професионално написано съдържание за банките. В сайта
има снимки, видео, текст.
Маркетингът в реално време е част от новия маркетинг. Най-добрият пример, показващ силата на успеха на компанията, която действа първа, е историята със софтуерната компания Eloqua, която реагира по най-адекватния начин, когато разбира,
че гигантът Oracle купува най-сериозния й конкурент. Примерът показва всъщност как реагират големите и тромави
понякога корпорации и малките и гъвкави компании.
От Eloqua постват първи съобщението за придобиването в блога си. Заглавието е "Oracle се включва в купона". Текстът е написан чудесно, има статистика, която дава необходимия
ориентир за детайлите по придобиването. От страна на Oracle пък се появява съобщение, издържано в класическия
сух и постен стил, което просто уведомява за придобиването, без да посочва статистика и повече подробности. Съобщението дори няма снимка с логото на новопридобитата компания.
В резултат от различните подходи се оказва, че от Eloqua печелят повече популярност от придобиването на конкурентната фирма от нея самата заради начина,
по който са подходили на мига, заради решенията, които са взели веднага. Много от големите медии в САЩ започват да говорят за тях (агенция „Блумбърг“, вестник „Ню Йорк таймс“ и др.), както и
разбира се огромното множество на блогърите, които разпространяват находчивата идея на Eloqua.
“Бизнесът се променя прекалено бързо, за да чакате удобна възможност за действие. Тази динамика изисква бързина, за да бъдат реакциите ви
адекватни на момента. Маркетингът вече е в реално време. Способността да правите маркетинг в реално време ще ви направи успешни“, коментира Дейвид Миърман Скот.
Бъдещето, казва той, не може да се планира, може да се действа само в настоящето. Това важи с пълна сила, особено когато става дума за кризисна ситуация и кризисен пиар. Такава е
историята с китарата на един от членовете на никому неизвестната кънтри група Sons of Maxwell, които пътували от Бостън към Небраска в Канада с американския авиопревозвач
United Airlines.
Пристигайки в Небраска, групарите са неприятно изненадани от факта, че едната китара е счупена и правят песен, посветена на този инцидент (може да я чуете в клипчето по-долу), в която разказват какво точно се е случило. Песента е гледана 12,586,272 пъти в YouTube. За качеството на предлаганите от авиокомпанията услуги започват да говорят все повече блогъри. След като традиционните медии научават за историята, вълна от коментари залива САЩ. Каква е реакцията на United Airlines? Никаква, мълчат си.
От това разбира се страдат продажбите на билети, но така или иначе от компанията гледат на инцидента като на лош късмет. Те обмислят твърде дълго каква да бъде реакцията им, накрая подаряват нова китара на кънтри певеца, но това се възприема като закъснял отговор и дори опитът за извинение изглежда неуместен.
В същото време производителят на китарата, която е била счупена, действа светкавично. За два часа още в първите дни след появата на видеото в You Tube,
екипът на производителя на китарите Taylor прави брейнсторминг и решава да създаде аматьорско видео със съвети за това как потребителите да пренасят и съхраняват китарите
си (вижте клипа) при полет и как да отстояват правата си в ситуация като тази с групата Sons of Maxwell.
Друг подобен пример е с компанията Oakly, която произвежда слънчеви очила, и с 33-мата чилийски миньори, които преди 2 години прекараха под земята 69 дни,
блокирани в мина в северната част на страната. Очите на миньорите бяха отвикнали от дневната светлина и единственото нещо, което от компанията направиха тогава,
е да изпратят на миньорите 33 чифта очила.
След като излизат на повърхността, миньорите слагат очилата и на всички снимки, които световните медии им правят, те носят очилата на Oakly. По-късно става ясно, че компанията е спечелила от този ход 41 млн. долара - толкова,
колкото би струвало създаването и разпространението на тяхна платена реклама по света.