"Цялото метро с подземните паркинги и направата на булевардите отгоре струва около 1 милиард – по-евтино е от това, което е изхарчено до момента за АЕЦ "Белене”. Това каза премиерът Бойко Борисов, който заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова направи инспекция на обновения бул. "Черни връх" в столицата, част от проекта за изграждане на втория метродиаметър в София – от кв. "Надежда", през Централна гара и НДК до бул. "Черни връх".
"Да знаят данъкоплатците какво струва "Белене” към момента, то е по-скъпо към момента от това, което е столичното метро с всичките булеварди и подземни паркинги над него. Да сравняват хората и да преценяват кое е редно да се прави и кое – не", заяви Борисов.
"Метрото ще спести много тонове бензин, задръствания, паркоместа в центъра. Транспортът с метро е екологично чист, защото влаковете са на ток", посочи премиерът.
"Тази мечта, която я имаха софиянци, след 17 дни ще бъде факт", каза той. По думите му – това са над 42-43 километра тунели с оборудване.
"В понеделник гоним майсторите, дотогава всичко трябва да е приключило, и тестовите изпитания, паралелно с двата музея – Ларгото и Света София, трябва да станат до 31 август", каза Борисов.
"В строителството действаме активно. Еднолична е заслугата на Фандъкова в цветята, украсите и това, че градът стана по-приветлив и красив", каза той.
Премиерът се качи на един от новите метровлакове от станция "Европейски съюз”, слезе на станция "Национален дворец на културата”, а после пропътува разстоянието до последна спирка "Бул. Джеймс Баучер”.
Участъкът ще бъде открит на 31 август, когато в България ще бъде и председателят на Европейската комисия (ЕК) Жозе Барозу.
Премиерът ще убеждава Барозу да се строи със спестените средства от метрото. Става дума за отсечката до "Аерогара София" и от спирка на метрото бул. ”Джеймс Баучер” още една спирка нагоре, което е 2,5 км. Борисов заяви, че е доволен от направеното с общината.
"Бул. "Черни връх” го кърпехме през ден, трамваите го разбиваха и беше нещо отвратително. Досега цялата инфраструктура под него, канализация, осветление, всичко, което трябваше да се отремонтира, е отремонтирано, един прекрасен булевард", каза той.
Паркинг за 620 автомобила има над станцията на бул. "Джеймс Баучер” на новата линия на метрото.
В първия ден от експлоатацията пътуването по новата линия от метрото ще бъде безплатно.
"Хората, които идват с автомобилите си от планината Витоша, комплексите, спират, оставят си автомобила и след пет минути са на НДК, след 7 - на "Шератон", а тези пък от "Надежда” на седмата минута са на "Шератон", на 12-та минута са на "Черни връх”, допълни премиерът.
След пускането на втория метродиаметър общата дължина на подземната железница ще достигне 31 км (20 км първи метродиаметър и 11 км втори). Пътниците ще могат да използват 27 станции. В момента първата линия на метрото стига от бул. "Цариградско шосе" до ж.к. "Обеля".
Според изчисленията на "Метрополитен" ЕАД около 340 хил. души ще ползват новия участък всеки ден. Линиите на първия и втория метродиаметър се пресичат на станция "Сердика".
За удобство на идващите в София в близост до някои от метростанциите са изградени буферни паркинги с голям капацитет. Такъв вече е открит в квартал "Младост" около новата метростанция на бул. "Цариградско шосе".
Подобни съоръжения ще има и по втория метродиаметър – в кв. "Надежда" на бул. "Ломско шосе", както и на инспектирания от Бойко Борисов днес бул. "Черни връх".
Ползващите метрото получават и преференции за буферните паркинги.
Припомняме, че картите за метрото ще поскъпнат при пускането на втората линия. Абонаментът за подземния транспорт за месец в момента струва 23 лв., но от първи септември картата ще е 35 лв.