Научно-популярният канал Discovery Channel ще излъчи епизод от хитовата си поредица X-Machines, посветен на най-трудната част от строителството на Дунав мост 2. Сериалът представя най-авангардните проекти в света и уникалните технологии за осъществяването им.
Филмът за моста е включен в седмия епизод от втората поредица на X-Machines и представя новата генерация конзолни кранове, които се използват за пръв път в света от испанската фирма FCC в строителството на моста при Видин-Калафат.
Кранът може да повдига до 265 т на височина 40 м със скорост 6 м/мин, при това с прецизност до милиметър. Задвижва се от 2-мегаватов електрически двигател и се придвижва на колела.
Кадрите за филма са заснети от 4-членен екип през октомври 2011 г., когато започнаха производството, транспортирането и монтажът на 250-тонните сегменти от връхната конструкция на моста в плавателния участък на реката, припомня в. "24 часа".
Броят на тези сегменти в плавателната част на реката е 178 и последният от тях бе монтиран преди дни - на 20 октомври, с което българският и румънският бряг вече са физически свързани и по тях може да се минава. Преди това в неплавателната част на реката бяха монтирани 300 сегмента, но с наполовина по-малко тегло - до 120 т, и с по-малки размери.
През последните 2 г. Видин беше посетен от над 400 инженери, проектанти и мостостроители от България, Испания, Русия, Сърбия, Германия, Италия и др., които се интересуваха от технологията.
Съоръжението представлява вантова стоманобетонна конструкция с дължина 1971 м и отвор 180 м, с две пътни ленти за движение във всяка посока и електрифицирана жп линия между тях. За велосипедистите е предвидена алея с ширина 2 м.
Връхната конструкция в неплавателната част на реката, която е откъм българския бряг, е монтирана върху 8 стълба, а в плавателната част те са 4, но с много по-сложна конструкция. Всеки от четирите има в основата си 24 пилота на дълбочина до 78 м. За предпазване на фундамента на стълба от евентуални сблъсъци с кораби са поставени защитни елементи, всеки един от тях с тегло от 80 до 120 т.
Четирите стълба имат по 2 централни мачти, от които висят по 13 чифта стоманени въжета (ванти). Направени са от стоманена сърцевина от висококачествена стомана, със защита от полиетилен с висока плътност и метална тръба.
Те не са застопорени, за да могат леко да се приплъзват, и това ще дава възможност през летните месеци, когато материалите се разширяват от горещината, мостът да се удължава с около 60 см, каквито са изчисленията на инженерите.
Такъв тип мостове се срещат най-често в Япония, за да издържат на земетръс.
Тъй като българският бряг е по-нисък от румънския, от нашата страна на моста е построена естакада, с която общата дължина на релсовия път ще е 3448 м, а на шосето - 3598 м.
Първи това разстояние ще извървят утре премиерите Бойко Борисов и Виктор Понта и еврокомисарят по регионално развитие Йоханес Хан. На 30 юни т.г. Борисов и Хан инспектираха строителството на моста и тогава изразиха надежда, че до 29 ноември ще могат да минат по него. Това става с месец по-рано, но работата по връхната конструкция ще продължи.
Все още се изгражда жп естакадата към и на моста, както и пътните платна. Довършителните работи трябва да приключат до края на годината, но ако температурите паднат, не е изключено някои от тях да останат за пролетта, каза при последното си посещение във Видин в началото на октомври транспортният министър Ивайло Московски.