Колко железничари са заплашени от уволнение?

08.05.2012 | 17:31
по статията работи: Теодора Пенева
Продължават масовите съкращения в БДЖ. Не е ясно в какви мащаби ще бъдат те
Колко железничари са заплашени от уволнение?

Продължават уволненията в Българските държавни железници (БДЖ), информира БНР.

Днес синдикатът на железничарите към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) е получил уведомително писмо за съкращението на 450 работници в дружеството "Пътнически превози" на БДЖ. Това е съобщил председателят на Стачния комитет на синдиката Димитър Динев.

Хората, които трябва да бъдат освободени от длъжността си, работят в клоновете на дружеството в цялата страна.

По този повод ръководството на БДЖ кани синдикатите на среща в сряда. След това те ще свикат изпълнителните си органи, за да решат какъв ще бъде техният отговор срещу уволненията.

Вчера стана ясно, че БДЖ готви нови съкращения в двете си дружества – Пътнически и Товарни превози. Синдикатите от Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" обявиха, че те ще обхванат около 1 050 души. Ръководството на Железниците потвърди готвените уволнения, но заяви, че те няма да бъдат в такъв мащаб.

Представителят на синдикатите Розен Зарков коментира пред БНР, че резултатите от дейността на БДЖ половин година след реформите ѝ и освобождаването на над 2 000 работници са крайно незадоволителни. В крайна сметка, това е довело единствено до свиване на дейността на институцията и до влошаване състоянието на железниците.

По думите му е в ход нова оптимизация на персонала. На този етап се очаква да бъдат съкратени близо 1 050 работници, а през есента уволненията да продължат. "И така, докато зачезнат напълно железниците", заяви Зарков.

Той допълни: "Как да има пари, като, благодарение на тези съкращения, вместо да се подобри, се влоши тази услуга". Според него при тези обстоятелства не е изключено избухването на нова стачка, която в случая е и най-доброто решение за хората.

Съкращенията са планирани отдавна и те няма да засегнат толкова много хора, коментира от своя страна Председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. По думите му става дума за точно определени длъжности, които са направени чрез нормиране на труда. През следващите години уволненията ще продължат с по-бавни темпове поради необходимостта от рентабилна дейност на двете дружества.

Относно възможността недоволството на работниците да ескалира в протест той заяви: "Въобще не ме притеснява дали ще се стигне до стачни действия, вървим по плана на реформите и ще продължим да вървим по него до пълната му реализация".

На 17 май 2012 г. КТ "Подкрепа" свиква събрание на ръководствата на своите структури в двете дружества на БДЖ, съобщават от пресцентъра на Федерацията. Предвижда се в рамките му да бъдат взети конкретни решения и да бъдат предприети определени действия за защита на работните места.

Днес БДЖ публикува становището си в отговор на обвиненията на синдикатите.

Основната теза, застъпена в него, е, че текущите и предстоящи реформи се изпълняват съгласно изготвения План за преструктуриране и финансово стабилизиране на дружеството.

Повтаряйки думите на Владимиров, от транспортната институция твърдят, че е установена ясната необходимост от оптимизирането на дейността за точно определени длъжности. Предприетият в тази насока подход включва извършване на нормирането на труда за всяка длъжност. Целта е да се определи колко служители са необходими, за да се изпълнят поставените задачи в бизнес плановете на Товарните и Пътническите превози.

Като компенсация освободените от длъжност ще получат между четири и пет брутни заплати.

За да отговори на твърденията, че резултатът от шестмесечните реформи е единствено свиване на дейността на БДЖ, дружеството подчертава, че през първото тримесечие на 2012 г. загубите са понижени с 6 363 000 лева на годишна база. В резултат свободните парични средства на холдинга са с 11 914 000 лева повече в сравнение с тези през първите три месеца на предходната 2011 г.

Благодарение на тези финансови средства от началото на новата година поетапно се погасяват задълженията към германската държавна банка за развитие KFW BANK GROUP. За тази цел се внасят по 1 700 000 лева месечно, а общите задължения на БДЖ са намалели с 62 145 000 лева - от 806 006 000 лева Към 31 март 2011 г. на 743 861 000 лева за първото тримесечие на 2012 г.

В становището се посочва още, че са в сила постоянни мерки за минимизиране на разходите на дружеството чрез предотвратяването на кражби на скрап и гориво, както и чрез ограничаването на пътуванията без билет във влаковете. За прекратяване на злоупотребите с гориво се извършват денонощни внезапни проверки на територията на цялата страна, а в резултат на въвеждането на продажбата на билети във влаковете от влакови билетни касиери, събираемостта на приходите по маршрутите София – Драгоман и София – Мездра се е увеличила двойно.

Изпълнен е и поетият ангажимент за доставка на работно облекло за работниците от двете дружества.

От БДЖ информираха и, че утре, на 9 май, ще се проведе пресконференция, в рамките на която ще бъде представен отчетът за дейността на Железниците през първото тримесечие на 2012 г.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...