Специално за Econ.bg.
Визитика:
Максим Бехар е завършил Международни икономически отношения в Икономическия университет в Прага, както и корпоративна програма по японски стил на управление в център Йокохама Kenshu, Япония. Бехар започва кариерата си като журналист. По-късно е един от създателите на в. "Стандарт". През 1999 г. е първият български член на IPRA (International Public Relations Association). От 2005 г. е единственият българин – член на American Public Relations Society. От 2009 до 2011г. е председател на Българската асоциация на PR* агенциите. Максим Бехар е основавател на комуникационната компания M3 Communications Group. В момента Бехар е изпълнителен директор на компанията. Днес агенцията обслужва над 60 интернационални и местни компании.
Г-н Бехар, какво е важно за една PR кампания?
Максим Бехар:
Разбира се, важното е резултатът, но и оценката и ефектът, който тя постига. Не е маловажно обаче и как се провежда самата кампания, защото тя трябва да е толкова професионална, че да може да предизвика възможно най-добрия ефект и възможно най-добрите чувства. Освен това PR кампанията трябва да може да увлече и други хора край себе си. В крайна сметка наистина да предизвика резултата, който клиентът очаква.
Какво е развитието на PR в България през последните години?
Максим Бехар:
PR е друга планета в сравнение с преди пет години. Това е така главно поради факта, че само до преди пет – шест години ние не разполагахме с медии. Знаете, основната разлика между PR и рекламата – рекламата купува, докато PR-ът печели медии. Сега няма нужда от това, защото ние имаме медии и това са социалните медии. Те са единствените независими медии, които биха могли да влияят върху клиентите на нашите клиенти, т.е. върху нашия таргет.
Поради това, разбира се, че PR-ът стана много по-добър, защото светът става много по-прозрачен. Колкото по-прозрачен е един бизнес, толкова по-почтен, по-добър и по-ефективен е той. Така на нас ни е далеч по-лесно - тук говоря за тези, които умеят да боравят с медии. Тези, които не умеят, просто ще напуснат пазара, което е естествено.
PR-ът стана по-професионален и по-креативен. Също така инструментите, които ние ползваме, за да можем да влияем на клиентите на нашите клиенти, стават все по-сложни и по-трудни за усвояване.
Означава ли това, че социалните медии доведоха до един по-конкурентен PR пазар?
Максим Бехар:
Социалните медии предизвикаха цунами в нашия бизнес. Те започнаха да измъкват тези, които не умеят да работят професионално и прозрачно. Всъщност те изнесоха на гребена на вълната тези компании, които са професионални, етични, точни и честни.
Какво очаквате да се промени през 2013 г.?
Максим Бехар:
Очаквам социалните медии да заемат все по-голямо място в нашия бизнес, а традиционните медии да отпадат. Също така прогнозирам видеото в реално време да заема по-голяма роля за сметка на текста.
Един по-страничен въпрос – защо толкова много журналисти стават PR специалисти?
Максим Бехар:
Смятам, че PR-ът е нещо по-различно от журналистика, но и тя се промени също през последните години. Добре е, че журналистите искат да станат PR експерти, защото съществува голяма химия между двете професии.
*PR (Public relations, англ.) - Връзки с обществеността, също Пъблик рилейшънс (ПР)