Специално за Econ.bg:
Визитка:
Светлана Проданова, Маркетинг мениджър в Beiersdorf ("Байерсдорф"), председател на Управителния Съвет на Българската асоциация на рекламодателите (БАР). *Econ.bg е медиен партньор на БАР.
Г-жо Проданова, какво може да кажете за рекламния бизнес в България? Какво е неговото ниво?
Светлана Проданова:
В края на 2012 г., по инициатива на Българската асоциация на рекламодателите (БАР), колеги от Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и изследванията на мнения (BAMOR) проведоха проучване на мненията на големи рекламодатели, комуникационни агенции и медии. Това проучване е част от проекта на БАР „Градивната сила на рекламата“, който се осъществява в широко партньорство с всички страни в сектора: комуникационни агенции, агенции за измервания, ПР агенции, медии. Според резултатите, 60% от отговорилите 35 представители на големи рекламодатели не очакват през 2013 г. увеличение на общите инвестиции в реклама и комуникации. 95% от отговорилите рекламодатели очакват увеличение на разходите за реклама в интернет, а 75% - за активности в социалните медии и мрежи. Дори в мнозинството си компаниите да не планират през 2013 г. увеличения в общите бюджети за реклама, има ясно желание за нарастване на инвестициите в определени медиини канали (интернет, социални мрежи).
А за нивото на рекламния бизнес, според мен, можем да направим извод от степента на удовлетвореност на рекламодателите. Според резултатите от проучването, 65% от рекламодателите оценяват нивото на медийните канали като добро или много добро, 69% оценяват равнището на изпълнението на рекламната кампания като добро или много добро.
Kои всъщност са рекламодателите в България?
Светлана Проданова:
Въз основа на публикуваните данни за 2012 г. на Be Media Consultant, половината от 50-те най-големи рекламодатели са компании в сектора на бързооборотните потребителски стоки. "Байерсдорф" например, е между първите петнадесет най-големи рекламодатели, което определя и интереса ни да работим активно в БАР. Между петдесетте най-големи рекламодатели има също и банки, фармацевтични компании, телекомуникационни компании. Между най-големите рекламодатели през последните две години виждаме и търговски вериги, както такива с познато присъствие, така и новонавлезли на нашия пазар.
Как ще характеризирате нивото на рекламните агенции в страната?
Светлана Проданова:
85% от отговорилите рекламодатели оценяват взаимодействието с рекламните агенции като отлично или много добро.
Какви са най-големите бариери за рекламните инвестиции у нас?
Светлана Проданова:
Ние ясно си даваме сметка за значението на макроикономически фактори като покупателната способност на населението, малкия пазар и ограничения обем на продажбите. Много от рекламодателите (57% от отговорилите) отчитат също значението на липсата на ясна оценка за рекламна ефективност и възвръщаемостта на инвестициите.
БАР се стреми да подобри условията на бизнес средата и работи с партньорите си за конкретни действия във връзка с повишаване възвръщаемостта на рекламните инвестиции.
Колко често рекламата е част от разработен маркетингов план?
Светлана Проданова:
Почти всички (97%) от отговорилите рекламодатели поставят рекламата между петте най-важни движещи фактора за бизнеса. 85% разработват подробен и цялостен маркетингов план. В Байерсдорф рекламните инвестиции и приоритети са обект на внимателно предварително планиране и винаги са част от цялостната стратегия по поддържане на силните позиции на нашите марки на всички пазари, на които работим.
Колко и защо социалните мрежи за важни?
Светлана Проданова:
Социалните мрежи са среда, в която потребителите имат активна роля – те споделят с приятели, предоставят обратна връзка на рекламодателя и на практика генерират комуникационно съдържание. Този процес на многопосочна комуникация от една страна създава ангажираност сред потребителите, от друга позволява да променяме и подобряваме нашите кампании.
Какви са тенденциите в рекламния бизнес? Какво очаквате да се случи през 2013 г.?
Светлана Проданова:
В БАР работим за подобряване на средата, в която се извършва рекламно-комуникационната дейност. Надявам се доверието в действията на партньорите: рекламодатели-агенции-медии, да започне да се повишава. Ние сме обединени от общ интерес – нарастването на рекламно-комуникационния пазар в средно и дългосрочен план.
Защо Beiersdorf избра да членува в БАР? Какви са приоритетите в работата на Българската асоциация на рекламодателите през 2013 г.?
Светлана Проданова:
"Байерсдорф" беше един от основателите на БАР през 2008 г. Компанията е един от най-големите рекламодатели в България и това определя активната ни роля в БАР. Асоциацията работи за по-добра и стимулираща среда за рекламна дейност; за по-високи етични и професионални стандарти, утвърждавани по пътя на саморегулацията; за балансирани регулации, които поддържат пазарното, а не административното регулиране на бизнеса; за място на бизнеса в медийното информиране на обществото, което да съответства на ролята му в обществения живот. Това са приоритетите на БАР за 2013 г.
Каква е целта на проекта "Градивната сила на рекламата" и какво се очаква да промени този проект в бизнес средата?
Светлана Проданова:
Проектът „Градивната сила на бизнеса“ цели да конкретизира действия за преодоляване на бариерите за развитие на бизнес средата и инвестициите в рекламно-комуникационна дейност. На 30 май в Новотел-София, на първата конференция по проекта, се надявам да можем да дадем някои конкретни отговори.