Алея със стълби и тунел ще свържат столичния квартал „Дружба 2” с метростанцията на „Цариградско шосе”. Това каза главният архитект на София Петър Диков на среща с жители на район „Искър” в сряда вечерта. Той призна, че комплексът е останал ощетен, защото няма спирка на подземната железница в него и връзка на жителите с тази при Интер експо център, информира в. "Монитор".
Сега вариантите за достъп до тази станция са стълби, направени от живеещи в квартала, но те не са осветени. Алеята ще е готова до месец март следващата година.
"Имаме готов проект и съм наредил да го качат на сайта на направление „Архитектура и градоустройство” www.sofia-agk.bg”, каза още арх. Диков. Той успокои, че ако няма дебел сняг, алеята със стълбите наистина ще е готова в срок. Това обаче е временно решение. Трайното е да се направи тунел, който да свързва „Дружба 2” със станцията на „Цариградско шосе”. Той ще е готов след около 2 години.
В началото на месец юни тази година беше прието предложение автобусите с номер 114 даобслужват ж.к. "Дружба 1" и ж.к. "Дружба 2" като довеждащ транспорт към метростанцията. Преди това в края на месец април беше пусната последната за момента отсечка на метрото между кварталите "Младост III" и бул. "Цариградско шосе".
Проблемите обаче не бяха никак малко. От една страна живеещите в района на "Младост III"съобщиха, че инфраструктурата все още не е завършена и на практика спирката в квартала в момента се намира "в полето”.
От друга страна много хора от "Дружба" се оплакаха, че трябва да газят в кал, за да стигнат до станцията на "Цариградско шосе". По този повод общински съветници от БСП предложиха на основата на съществуващите автобусни линии 114 и 384 да се формира една обща, която да преминава през ж.к. "Дружба" 1 и 2 и да свързва Аерогара "София" (Терминал 1 и 2) с метростанцията на бул. "Цариградско шосе".
Строителството на тунела може да се включи в проекта за изграждане на подземната железница от Интер експо център до летище София. Според шефа на „Метрополитен” инж. Стоян Братоев обаче това е невъзможно. „Конкурсите за строители на трите отсечки от подземната железница до аеропорта са приключили, сключени са договори с тях и е одобрено финансирането. Другата седмица ще правим първа копка на трасето при бул. „Димитър Списаревски”, обясни той.
Участъкът от „Цариградско шосе” до летището е разделен на три отсечки.
Първата е от Интер експо център до зоната зад „Кауфланд” между булевардите „Д. Списаревски” и „Цв. Лазаров. ”Отсечката е дълга 1046 метра, от които около 200 метра са надземни. Трасето ще се строи от обединението „Станилов – Метропроект”.
Вторият лот е до ул. „Поручик Неделчо Бончев”. Той е дълъг 1825 метра и има една метростанция - при бул. „Искърско шосе” близо до езерото в „Дружба 1”. Участъкът ще се строи от обединение „Метро Дружба”, в което участва „Трейс Груп холд”.
Третата отсечка е от „Поручик Неделчо Бончев” до летището. Ще се правят две станции – при производствена база „Искър” и на аеропорта. Строителят е обединението „Метро Сифер”, в което участва пловдивската фирма „Сиенит”.
Срокът на строежа на трите отсечки е 28 месеца, което означава, че подземната железница ще стигне летището в началото на 2015 г. Очаква се станцията на метрото на столичния аерпорт да се намира при терминал 2.