Визитка:
Малинка Маринкина е мениджър "Управление на собствеността" от Tishman International*. Маринкина е завършила Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и е кандидат за титлата CPM (Certified Property Manager) на Американския институт за управление на имоти IREM. Тя се присъединява към екипа на Tishman International през 2006 г. В момента заема позицията мениджър "Управление на собствеността", като е пряко отговорна за управлението на предлагащия 28 000 м² площи Логистичен център, част от Sofia Airport Center. Част от отговорностите й са поддържане на връзки с наемателите в комплекса, управление и контрол на договорите и бюджетно планиране.
Г-жо Маринкина, вие вече 5-та година, отговаряте за управлението на Логистичния комплекс в Sofia Airport Center, който се състои от 3 сгради и има повече от дузина наематели. Може ли да обясните какво е важното при успешното управление на една бизнес сграда и поддържането на качествени отношения с компаниите-наематели в нея?
Малинка Маринкина:
Успешното управление на една бизнес сградата е комплекс от много фактори. Освен ефективните управленски политики, важни са и иновациите. Сред новаторските практики, които мениджмънтът на Tishman International въвежда за пръв път в България е електронно ръководство за наемателя. Също така важен елемент от мениджърската политика по отношение управлението на собствеността е развитието на бизнес комплекса, според нуждите на наемателите, както и изграждането и поддържането на общност от наематели. Така например в началото на месец юни, за трета поредна година, се проведе Ден на наемателя. Това е една от добрите практики за управление на собствеността в бизнес комплекса. В рамките на празника служителите, които работят в Sofia Airport Center имат възможност да се забавляват, да се запознаят и да общуват в неформална среда.
Ден на наемателя. Снимка: Tishman International
Бихте ли дали малко повече информация за електронното ръководство за наемателя? Какво представлява то и защо е важно? Може ли, според Вас, то да стане масова практика?
Малинка Маринкина:
Това е важен инструмент за нашите наематели, и за екипа осъществяващ управлението на собствеността. Ръководството е уеб базирано и на практика е достъпно от всяко устройство с интернет. По този начин, наемателите имат възможност да достъпват най-новата информация и да са в крак с всичко, което се случва в рамките на комплекса – правила и разпоредби, информация за експлоатацията на отделните сгради, правила и процедури за безопасност и сигурност, новини и събития, календар. Последното допълнение към ръководството, беше реализирането на форум, позволяващ на наемателите да дискутират помежду си теми, които ги вълнуват, както и да ни дават обратна връзка. Ценим мнението им и се стараем да предоставим разнообразни канали за споделянето му.
Офис сграда А2, част Sofia Airport Center, е обявена за сграда на годината за 2012 г. в категориите "Зелени сгради" и "Обществени сгради с бизнес предназначение" на националния конкурс "Сграда на годината". Ще разкажете ли повече за "зелената"концепция на проекта? Какво е различното в Sofia Airport Center?
Малинка Маринкина:
Sofia Airport Center е устойчив комплекс, който е изграден според най-високите изисквания за зелено строителството. Още при проектоното планиране и изграждането на сградата са спазени всички изисквания за опазване на околната среда, енергоефективност и устойчивост. Сградните инсталации и системи са сред най-иновативните. Всичко това осигурява една здравословна среда за служителите, която е и значително по-енергийно ефективна. Разходите за наемателите могат да спаднат с до 30%, спрямо стандартните сгради. Логистичният комплекс също е в процес на сертифициране по системата LEED за съществуващи сгради, като очакваме процесът да бъде завършен тази година.
Трябва ли да се залага повече на иновации и „зелената“ концепция на проектите?
Малинка Маринкина:
Разбира се. Това е стандарт в Западна Европа и Щатите. С влизането на България в Европейския съюз стандартите, по които се работи у нас ще започнат да се изравняват с тези на Запад. След години ще се строят единствено устойчиви сгради. Надяваме се. Това е промяна в много положителна посока. Обществото и хората трябва да мислят устойчиво и за околната среда в дългосрочен план. Особено в големите градове, където се използва много енергия.
Какво е предимството на "зелените" офис площи пред останалите?
Малинка Маринкина:
Зелените офис площи поддържат микроклимат и среда, които са много по-здравословни. Дори въздухът вътре е различен, което намира израз в по-ниската заболеваемост сред служителите в тези офиси. Кой не иска да е здрав в крайна сметка? Но плюсовете са наистина много. Разходите за наемателите са много по-малко, а зелената среда дава възможност хората да почиват ефективно. Съща така изследванията показват, че се увеличава производителността на служителите. В последно време имаме индикации от чуждестранни инвеститори, че наличието на сертифицирана зелена сграда е сред изключително важните фактори при вземането на решение за навлизане и установяване на даден пазар.
По-високи ли са наемите в „зелените“ сгради?
Малинка Маринкина:
Цените се определят от пазара. В България пазарът на имоти наистина стигна до момента, в който се нуждае от такъв тип сгради. В този смисъл, конкурентоспособността на зелените сгради е наистина голяма, а предлагането не надвишава чувствително търсенето. Те са на напълно разумни цени, а от друга страна спестяват и голяма част от разходите на наемателите.
*Информация на партньор на Econ.bg.